31. januar 2013

Grammatik og aritmetik i modernistisk arkitektur



















 Et par gange om ugen kører jeg forbi dette nybyggede skolehus. Og jeg er lige fascineret hver gang! I dag var jeg ude og se på et objekt lige i nærheden og benyttede derfor chancen for at se det lidt tættere på. Og jeg er stadig lige fascineret! Det er (i mine øjne) en arkitektonisk perle og der er så mange detaljer og gennemtænkte finesser at man knapt bliver færdig med at beundre og kigge. Hver gang tænker jeg på hvordan det mon er, og hvilken påvirkning det har på børnene at have deres daglige skolegang her. Det må da være noget andet end at skulle møde i en gammel og kedelig skolebygning.
Jeg ville ihverttilfælde ikke have haft noget imod, dengang i tidernes morgen, at have gået på denne skole.

På billedet i midten ses et af de 22 lyse klasseværelser og det nederste billede viser gymnastiksalen som ligger på øverste etage..... med udsigt!

Det er bygget i 2009 af arkitekten Christian Kerez og I kan her se en virtuel rundgang.

6 kommentarer:

  1. Det er genialt! Kunne du nævne lidt mere om bygningen? Jeg er elev på arkitektskolen og kunne måske bruge det som del i et projekt.
    På forhånd tak.
    Lene Lassen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej!
      Dejligt du kiggede ind :-) Ja, skolen hedder "Schulhaus Leutschenbach" og er Zürich's anden største skole. Hvis du sender mig din mailadresse kan jeg sende dig nogle pdf's (godt nok på tysk). lidtenkelt@gmail.com
      God weekend!

      Slet
  2. Kan godt se hvad du mener. Har lige været inde på siden og se den virtuelle rundgang meeeeeen ville nu hellere ha en gammel velholdt skole med masser af historie og stemning. Problemet er så at de gamle skoler slet ikke bliver renoveret som bør. En af gangene jeg var i Danmark besøgte jeg min gamle skole og den var virkelig forfaldet!!! Ærgeligt. En god fredag til dig. Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hmm, ja det er også hyggeligt. Men jeg tror at det er tiden og også lidt det som følger med "cyber space-generationen" (vores børn ;-))Jeg ville bestemt have lært mere, eller bedre, hvis klasseværelserne havde været åbne, lyse og enkle, istedet for trange og støvede. Men heldigvis findes der jo begge dele :-)
      Også en super fredag til dig :-)

      Slet
  3. Rigtig smuk arkitektur og de linjer der er til skue, kan da kun inspirere de unge mennesker som skal gå der. :-)

    SvarSlet
  4. Jeg er også fuldstændig betaget af det og syntes at det er modigt at bygge en skole på den måde. Jeg hæger også mere til det moderne med de klare linier.

    SvarSlet

Har du tid og lyst, så efterlad en kommentar. Det kan være om alt eller ingenting..... glæder mig bare til at høre fra dig. Hjertelig tak!