20. februar 2013

Den følende blomst









Mimoser er et skønt forårstegn, de stråler og gør stolte opmærksomme på sig selv i skrigende gult. Deres små bløde pompom agtige blomster virker sarte og lette, og sætter en i godt humør.

Vi har været en del i Nice og de sidste par år været så heldige at opleve mimoserne når de sprang ud her i februar. Jeg elsker synet af gaderne og landskabet når de kraftigt gule mimosetræer blomstrer. Sidste år købte jeg et lille træ med hjem....men ak, det fik ret hurtigt en eller anden sygdom på stammen og ser ikke ud til at have overlevet vinteren her. Forleden så jeg i blomsterforretningen at de havde buketter, og købte, som hvert år i februar, en buket med hjem. Min mening var at fotografere den til jer idag.....men da jeg kom hjem havde de små bløde blomster allerede lukket sig og sad kun som mørkegule knopper tilbage. Så navnet mimose - den følende blomst - har den til rette.

Så jeg måtte ty til billeder som jeg tog sidste år i februar.

28 kommentarer:

  1. Hvor er de dog smukke - 'sart som en mimose' er et fast udtryk, som åbenbart passer godt til den fine blomst!

    SvarSlet
    Svar
    1. det gør det bestemt! Jeg har indtil nu aldrig klaret at have dem i en vase mere end 1 dag før de falder sammen. Og det selvom floristen hver gang påstår at de ikke skal behandles anderledes end andre blomster?! Hmm

      Slet
  2. WOW! Sikke nogle billeder! Jeg ville bare ønske det var nogen du havde taget i år ^_^" Der var ikke noget der ville gøre mig mere glad end hvis jeg kunne gå ud udenfor og se noget lignende :D

    Simone
    Microcut.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja Simone, jeg ville også ønske at de havde været fra i år ;-) Det er virkelig et fantastisk syn :-)

      Slet
  3. Uha... jeg skal snart til Nice - glæder mig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha ja, det er et skønt sted som uanset årstid svulmer af gode ideer og kreativitet :-) God tur!

      Slet
  4. Det må da være et meget smukt syn at se dem i massevis;)
    Dit billede er da hellere ikke mindre smukt af at det kommer fra arkiverne;)

    Knus og kram herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Elfepigen :-) Den gule farve er bare så intensiv og lyser fantastisk op i den ikke helt vågne natur.....måske også derfor fasinerer det sådan.

      Slet
  5. For ikke at tale om duften af mimoser... Uhm... Kan huske jeg kørte rundt på Maderia en påske, - og kom igennem en lund med mimoser. skønt!

    SvarSlet
    Svar
    1. ja, duften af fremmede steder og oplevelseslyst :-)

      Slet

  6. De er sä flotte og Nice er bare laekkert i februar med karneval og blomsterfestivaller - Ähh jeg kommer helt til at savne Nice nu, mä snart derned igen. Det er bestemt et af mine favoritsteder ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er et skønt sted, har det hele og er ikke for stort. Vi har gået mange af turene langt kysten.

      Slet
  7. Jeg har faktisk aldrig set mimoser før, så tak for de smukke billeder. Man skal ikke være en sart mimose, når man skal gå tur i Danmark for tiden. Mine ører fryser stadig efter gåtur uden hue ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Så er jeg glad for at kunne vise dig en :-) Uh ja, det blæser jo altid i Danmark, det er det værste.
      God aften i varmen :-)

      Slet
  8. Jamen de er så smukke! Har stadigt den smukke oplevelse af nyudsprungne mimoser tilgode. Tak for de smukke blomsterbilleder, de smukke billeder kan da ikke vises for tit! Håber dit træ overlever alligevel :-) ha en rigtig dejlig weekend når du lommer dertil

    SvarSlet
    Svar
    1. Det håber jeg også.... men det ser ikke for godt ud :-/ Ellers er det vel en god grund til at skulle hente et nyt ;-)

      Slet
  9. Flotte billeder. Jeg har aldrig selv set mimoser.
    Men det må være et flot syn med mange på en gang.
    God dag til dig.
    Klem Lonni.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lonni.
      Det kan du tro det er. Det gør simpelthen en i rigtig godt humør :-)
      Også en super god dag til dig, og tak fordi du kiggede ind :-)

      Slet
  10. Den følende blomst... ja visst er de vakre -
    Takk for at du deler med oss Nola.

    Ønsker deg ei riktig GOD HELG!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør jeg gerne :-)
      Håber alt vel ovre hos dig :-)Og også en super god weekend til dig!!

      Slet
  11. Nola, min cyber veninde - du er så flittig herinde, at jeg knapt følger med :-) Så dejligt med dit engagement, knyttet op på små fine opmærksomheder. Som nu foreksempel om mimoser. Aldrig tænkt på, at hvor den gule erantis er forårsbebuder for os, da er den gule mimoser det samme for dem, i mere sydlige landområder. For du har ret, man ser og nyder den, når vi tager på vinterferie derned. Hvis du har gjort et nyt forsøg med at købe dig en buket, så nyd den og din weekend, i lige dele :-)
    Bedste hilsner
    Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak Mette :-) Jeg går ofte og tænker over hvad jeg skal finde på at skrive om, og syntes tit at det virker for ligegyldigt, så det glæder mig meget at du kan lide det :-)
      Jeg har ikke købt en buket mere, for det er så kedeligt når forventningerne er store og det går ens hver gang.
      Også den allerbedste weekend til dig.
      KH Nola

      Slet
  12. Such beautiful photos of a beautiful flower! I really can´t wait for spring! xo

    SvarSlet
    Svar
    1. yes, really cheerful flowers! You're right, it can not go too fast now …:-)

      Slet
  13. For en herlig blomst. Har nok ikke sett den før.
    Får litt vårlengsel nå!
    Nydelige bilder av den.
    Fra Hilda

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Hilda. Forårs længslen presser helt sikkert på :-)

      Slet
  14. Vilken skön blogg du har:) Undrar om du har bloglovin att följa med?

    Om du gillar inredning kan du kolla in min blogg:)

    Ha en kanondag

    LOVE Maria från inredningsvis.se

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej og velkommen :-)
      Ude i højre side finder du Bloglovin, ellers kan du følge linket her http://www.bloglovin.com/search/lidtenkelt

      jeg kigger også lige over til dig :-)

      God aften til dig :-)

      Slet

Har du tid og lyst, så efterlad en kommentar. Det kan være om alt eller ingenting..... glæder mig bare til at høre fra dig. Hjertelig tak!