22. februar 2013

Emerald - en must-have farve.


 Som I helt sikkert har fået med har Pantone udvalgt Emerald til årets farve 2013.

At vi i de kommende måneder kommer til at tapetsere vores soveværelse grøn, stikke grønne øretelefoner i ørerne og præsentere os selv i en grøn bluse, det er ikke noget som Pantone bare tilfældigt har fundet på. Nej, de har som hvert år sendt farveforskere ud for at udforske, hvad der er hot! De har omhyggeligt analyseret magasiner, blogs og YouTube-videoer. De har taget et kig rundt i de store kunstgallerier og de har analyseret filmproduktioner. De har været på natklubber rundt i hele verden, og kigget på hvilke farver der bliver båret.
Og de har konstateret, at ingen farve passer så godt til den globale stemning som "Emerald".
En frodig smaragd grøn farve som symboliserer vækst, fornyelse, healing, enhed og regenerering. Værdier, som vi har mere behov for end nogensinde.

Jeg tog et kig rundt i huset, og må ærligt sige at der her hos mig ikke er meget som tyder ret meget på den grønne bølge.....endnu! En vase i dybgrøn, er vist noget af det eneste som jeg bevidst har, og ikke helt tilfældigt er her i form at et bogomslag, indpakning til madvarer eller en tilfældig farvet tandbørste.
Det har indtil nu ikke været en farve som jeg ville vælge som første valg….hvis I forstår hvad jeg mener. Men jeg tror og syntes at den fortjener at få lidt mere opmærksomhed.... så lad os se hvad det grønne år bringer.

23 kommentarer:

  1. Min yndlingsfarve er grøn.. så de kan bare komme an. Jeg kan måske ende med at være hot? :)

    SvarSlet
  2. ja, det er du helt sikkert da! Sjovt, man hører ikke så tit om nogen hvis ynglingsfarve er grøn. Ynglingsfarver er forøvrigt et ret spændende tema.....måske det kunne blive et indlæg senere :-)
    Min er orange/rød :-)

    SvarSlet

  3. Sikke en flot farve, den skal nok blive et hit :-) Min yndlingsfarve er röd, det er ogsä den farve der gär mest igen i vores hjem, sammen med sort - vi har ikke sä meget grönt, men det kan da vaere man skal have tilföjet lidt i den smukke Emerald ;-)

    God weekend..

    SvarSlet
    Svar
    1. ja, jeg tror at vi bevist / ubevist bliver lidt mere venner med den grønne i løbet af året :-)
      Også god weekend til dig :-)

      Slet
  4. Jeg har også haft blogget i farver... det kan man godt tage op ind imellem. Får jo helt lyst igen : ) Du kan se mit grønne her: http://snullemor.blogspot.dk/2012/07/habets-farve.html - jeg synes også det ser ud som jeg havde svært ved at finde meget grønt.. ; )

    SvarSlet
    Svar
    1. Fint indlæg du havde :-) Sjovt, jeg har en ide om at lave nogle farve-posts.
      Ja, vi er ikke helt så grønne, vi to ;-)

      Slet
  5. Interessant innlegg Nola ; ) Jeg liker veldig godt grønnt - et av mine rom hjemme er malt grønnt ; )
    Ønsker deg ei riktig god helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. ...å ja, den røde farge du ser i mitt siste bilde er helt typisk for Kina ; )

      Slet
    2. Det lyder spændende, der føler man sig sikkert godt tilpas!
      Også super weekend til dig, Anita :-)

      Slet
  6. Jeg kan godt lide grøn, men ikke lige præcis den grønne her. Den er nok en tand for grøn til mig, på nær i naturen. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også mere til den gulgrønne eller over i blågrøn. Men er alligevel lidt spændt på hvad denne bringer :-)

      Slet
  7. Åh nej, ikke den farve! ;-) Den bryder jeg mig ikke meget om, men jeg ved jo pr erfaring at årets farve fra Pantone bliver umulig at komme udenom. Så jeg må bare se at vænne mig til den! ;-) jeg havde ellers håbet og heppet på koboltblå. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan havde jeg det også lidt i starten, og tænkte: øhhh, det kan de da ikke mene! Men syntes at jeg har vænnet mig en smule til den allerede......måske også fordi man ser den mere bevist nu :-)

      Slet
  8. Det er spændende at læse, at man sender farveforskere ud for at blive kloge på, hvad der er hot! Her hos mig er der også kun en vase i dybgrøn, men vi bliver jo nok påvirkede, når vi ser modefarven dukke op alle vegne.
    Ha' en dejlig weekend, Nola!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der er marketing bag alt!
      Også en skøn weekend til dig :-)

      Slet
  9. Ja, håbets farve er jo grøn, så det passer fint til tiden. Men grøn har altid været min yndlingsfarve; måske fordi jeg elsker naturen og skoven og alt det dejlige derude. I hvert fald ender jeg tit med tøj med grønne farver og min yndlingsstol er også "håbefuld"... ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Præcis, for tiden er det sikkert godt. Jeg elsker også naturen, men har ganske lidt i garderoben som er grønt. Måske også fordi jeg ikke syntes at det klæder mig.

      Slet
  10. Jeg kan godt li' grøn, ( håbets farve ) men men den her nuance er lige grøn nok for mig.

    Mona

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, men jeg er sikker på vi kommer til at bruge den til noget :-)

      Slet
  11. Emerald er ikke lige min yndlings grøn, men den er nu vældig festlig (:

    - Kit

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har læst at nogle af de internationale stars allerede har båret emerald grønne kjoler.......så, ja den kan måske også virke festlig :-)

      Slet
  12. Jo, det skal nok ende med at de fleste af os, kommer til at bo helt grønt ;)
    Jeg husker 1990'erne, hvor de fleste danskere havde gul som yndlingsvægfarve. Det var smukt, men efter 10 år også dejligt med noget nyt.

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg tror nemlig at du har ret. Da jeg var teenager var de mørkebrune toner helt moderne og senere kunne man i mange år ikke engang tænke på at male noget brunt....... men det er en cirkel som gentager sig hele tiden. Ligesom moden.
      God søndag :-)

      Slet

Har du tid og lyst, så efterlad en kommentar. Det kan være om alt eller ingenting..... glæder mig bare til at høre fra dig. Hjertelig tak!