6. marts 2013

De mauriske kongers højborg





Alhambra, de mauriske kongers højborg, kaldes også det røde slot. Det ligger på en klippe uden for Granada på vej op i Sierra Nevada bjergene.
Slottet er bygget af araberne (maurerne) mellem 1248 og 1354, og det er deres sidste bastion, inden de efter mere end 700 års besætttelse blev fordrevet fra Spanien. Det arabiske palads har mere end noget andet åbnet vore øjne for den islamiske arkitekturs skønhed, og minder om tusind og en nats eventyr.

Væggene er overalt dekoreret, og selv kupler som hænger mange meter over jorden er dekoreret - flere steder med stuk formet som drypsten - stalakit - som gør lofterne næsten levende. Minutiøs udførte stuk-dekorationer præger hundredevis af kvadratmeter vægge, og selv hvis man giver sig god tid, kan man kun nå at se et lille udvalg. Mest kendt er Løvegården, hvor 124 søjler omkranser en fontæne omgivet af løver og den elegante Myrtegård. 
Motiverne er ofte geometriske mønstre og der er hundredrevis af flotte sammensætninger hvor farverne er dæmpede og tilpassede.

Umiddelbart kan det undre en, at noget af det smukkeste arabiske arkitektur i verden skal findes i Europa. Men over 700 år af Spaniens historie er domineret af arabisk kultur, og derfor kan det måske snarere undre, at det ikke præger landet mere.

Alhambra står i dag på UNESCOs verdensarvliste og er Spaniens største turistattraktion.

Det var svært at udvælge de rigtige billeder, men jeg håber at de af jer som ikke selv har været der, har kunnet få et lille indblik i den fantastiske historie. Og hvis I klikker på billederne, kan I se dem i lidt størrer format.


Rigtig god dag :-)



27 kommentarer:

  1. Svar
    1. ja det var det, desværre helt ubeskriveligt! :-)

      Slet
  2. Ahhh så flotte billeder og den slider er da vildt smart! Ja det er bare et af de smukkeste slotte jeg har set - og elsker bare at gå på opdagelse i alle detajlerne, de smukke mønstre og arkitekturen er så inspirerende! Endnu tak for smukke billeder og ha en rigtig dejlig uge!

    SvarSlet
    Svar
    1. ja, mønstrene var såå flotte og tilpassede. Den arabiske arkitektur er overvældende uden at være prangende.
      Jeg så bagefter en bog i shoppen hvor alle mønstre og ornamenter var vist, og der hørte endda en cd til med med forlag........og jeg ærger mig over nu at jeg ikke købte den, øv!!!!

      Også en dejlig solskinsuge til dig :-)

      Slet
  3. Hvor er et dog smukt at se - lige så de små hår rejser sig på armene! Tak fordi du fortæller om Alhambra og arabisk kultur i Spanien. Det vil jeg gerne opleve.
    Ønsker dig en rigtig god dag ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var da så lidt, jeg syntes det er dejligt når det interesserer nogen :-)
      Jeg håber virkelig for dig at du kommer derned engang, det er helt overvældende!
      God dag til dig :-)

      Slet
  4. Smukke billeder :-) Er endnu en gang blevet bekræftet i, at kommer vi bare i nærheden (alt under 200 km er i nærheden), så SKAL vi bare se Alhambra!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det syntes jeg er en rigtig god ide!! Det vil I helt sikkert ikke fortryde :-)

      Slet
  5. great photos, this is a nice repot, interesting!

    SvarSlet
    Svar
    1. it was really a great experience

      Slet

  6. Wow det er et smukt sted, det er i hvert fald kommet pä min Must-See liste :-) Man skulle naesten tro du havde vaeret i Marrokko og ikke Spanien :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt det har kunnet bevæge dig :-) Ja, typisk spansk er det ikke vel?!

      Slet
  7. Hvor er det smuk og meget imponerende. Fantastiske fotos du tager ;o)
    kh. Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du ha' Hanne, men motivet var jo også enestående :-)

      Slet
  8. Smukke billeder... og tak for din besked på min blog- jeg kan se du bor i Zürich- og læste med smil dit indlæg om Gruezi mit ein ander... jeg var aupair i Zürich fra 1987-1988 og boede op imod zoo- dejlig by! Glæder mig til at du skriver mere om Schweiz!

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej det var da sjovt :-) Så kender du jo lidt til det hernede...og du har da også boet lidt i schokolade-kvarteret ;-)
      Jeg tænker tit på hvad jeg skal fortælle om herfra, men alt bliver jo hverdag og jeg glemmer nok lidt hvilke ting der er helt anderledes. Men jeg skal nok prøve ;-)

      Slet
  9. Absolut dejlige og fortællende billeder Nola.
    Tak for beskrivelsen også.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt, dejligt du kan lide dem :-)

      Slet
  10. Hvor helt utroligt smukt. Og taenk har aldrog hoert om stedet! Ogs[ smukke billeder fra Marbella - dejligt at hoere at krisen ikke har paavirket landet og stemningen alt for meget. KNUS

    SvarSlet
    Svar
    1. Så glæder det mig da at jeg kunne fortælle dig lidt om det :-) Sydspanien er virkelig et skønt sted.
      Cyberknus herfra :-)

      Slet
  11. Vakkert - og interessant lesning!
    Har aldri vært i Alhambra, men kan virkelig ønske meg en tur dit .
    Arkitekturen og mønstrene minner meg veldig om bygg jeg besøkte på min reise i Marokko.

    En spesiellt god dag ønsker jeg deg i dag, på KVINNEDAGEN ; )

    SvarSlet
    Svar
    1. Det må du absolut skrive på din ønskeliste :-) Ja, det har en del ligheder med Marokko eller andre østlige afrikanske lande.

      Tak, også en speciel kvindedag til dig :-) Gad vide om den også bliver "fejret"/nævnt i Kina?

      KH Nola

      Slet
    2. Kvinnedagen i Kina blir markert, alle arbeidende kvinner jobber halv dag : )

      Slet
  12. Beautifull place, lovely place! The colors are inspired

    SvarSlet
    Svar
    1. Thanks Tiago, the colors are really adjusted.

      Slet
  13. Det ser fantastisk ud. Sikke nogle smukke billeder.

    SvarSlet
    Svar
    1. ja, et fantastisk sted med en magisk aura :-)

      Slet

Har du tid og lyst, så efterlad en kommentar. Det kan være om alt eller ingenting..... glæder mig bare til at høre fra dig. Hjertelig tak!