9. marts 2013

Forårsklar og 3096 dage


Det er det skønneste vejr - 14 ° og næsten vindstille, så det kriblede i fingrene og det var den perfekte dag til at gøre haven forårsklar. Jeg fik beskåret vinstokken, fjernet de nedfaldne blade fra forårsblomsterne og givet mimosetræet sin sidste chance, i for af en udplantning, så må vi jo se om den vil det samme som jeg....det håber jeg! Det er en skøn tid og duften af solskin motiverer på det kraftigste :-) ......så godt at det er svært at finde vejen ind igen.
Men der står en herlig aften på programmet sammen med veninden. Først et smut til svenskeren (IKEA), jeg håber de har fået de helt små rammer hjem igen. Og derefter står den på biograftur, vi skal ind og se Natascha Kampusch filmen - 3096 dage. Det er en skrækkelig historie!! Jeg har ikke læst bogen, da vi fra mediernes side er blevet nærmest bombarderet med information og detaljer, i mange år har der næsten ikke været det talkshow hvor hun ikke har været gæst....og tit har jeg svært ved at der går penge i et menneskes skæbne. Men nysgerrigheden overvinder det meste - så nu skal filmen altså ses. Glæder mig, men forbereder mig på lommetørklæder og tunge tanker.

Rigtig hyggelig lørdag aften til alle jer :-)

Update
jeg vil lige kort skrive lidt om filmen fra i går, men ikke fotælle for mange detaljer, for I skal jo sikkert se den selv.
Jeg var overrasket over at der er hele 2 danske skuespillere med, hvilket jeg ikke var klar over. Trine Dyrholm og Thure Lindhardt. Han spiller kidnapperen og har dermed en af de to hovedroller.
En skrækkelig historie hvor skæbnens små øjeblikke spiller kæmpestore roller. Efter 4 års fangeskab spørger hun en dag kidnapperen: "hvorfor lige mig"? Hans svar er: "fordi du har et sødt smil"......og præcis det korte øjeblik hvor hun 1/2 år tidligere som uskyldig 10 årig har smilet til ham, bliver hendes skæbne igennem resten af livet! Senere opstår der også andre situationer som kunne have forløbet anderledes og ændret situationen, men det gjorde det bare ikke.
Nu vil jeg som sagt ikke fortælle for meget.....men fact er at hun må være et uhyggeligt stærkt menneske, hun må have en utrolig karakter, og må have haft det allerede den gang hun blev bortført - for ellers ville hun idag ikke kunne optræde, eller i det hele taget bare leve. Det hun har været udsat for kan slet ikke beskrives.....eller filmes!
Jeg er glad for at jeg dog tog ind og se filmen....selvom jeg tvivlede!

24 kommentarer:

  1. Øjjj, hele 14° I er godt mok heldige. :-) Her er det kun 3° og det blæsere en stiv kuling ind over landet fra øst.bidende koldt siger jeg dig.

    Jeg glæder mig osse til temperaturene stiger, så haven kan inspiceres og rødes lidt i. Men jeg tror desværre ikkeret bliver de første par uger.

    Den film, gad jeg godt se, jeg så et langt interview med Hende på et par måneder siden, tror det var på Netflix, skrækkelig historie.

    God lørdag til dig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. ja, skønt når termometeret stiger! Det motiverer og giver en masse energi.

      Go' søndag aften :-)

      Slet
  2. Tænk at du har så meget forår hos dig allerede - skønt!
    Håber du fortæller, hvad du synes om filmen - jeg har læst lidt om den, og det er den danske skuespiller Thure Lindhardt, der spiller kidnapperen Priklopil.

    Rigtig god lørdag :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. vi har typisk noget tidligere forår end jer nordpå og lidt længere sommer.....men ikke så lange sommernætter og tidligt lys om morgenen. :-)

      God søndag :-)

      Slet
    2. Tak fordi du fortæller om filmen, Nola - den må jeg se!

      Slet
    3. Så er jeg meget spændt på hvad du mener om den! Jeg har ikke læst bogen, men tror tit at det er en fordel hvis man vælger at se filmen.

      Slet
  3. Vi prøvede at gå i haven i dag, men vi måtte hurtigt flygte ind igen - her er SÅ koldt!

    Go fornøjelse med filmen - jeg tror også det er hård kost... :-(

    SvarSlet
    Svar
    1. Håber I også snart får lidt varme.....selvom de også taler om her at det bliver koldere i løbet af ugen.

      ja, hård kost og desværre virkelighed.

      Slet
  4. Ja her står den på mere sne! Var ellers også lige klar på noget forår :-)
    Heller være nysgerrig end ligeglad, ikke :-) Go tur i ikea og bio!
    Hilsen Frk. Hansen

    SvarSlet
    Svar
    1. du har fuldstændig ret ;-) Den vil jeg skrive mig bag øret!
      Kh Nola

      Slet
  5. Super flotte billeder og vejret lyder så skønt! Vi har også været i haven idag i lækkert solskin, men vinden var godt nok kold, så det gjaldt om at knokle :-) lyder som en dejlig dag, uha ja det er ufatteligt at det kan ske i den her verden. Ha en super dejlig weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg elsker at arbejde i haven i det vejr. Det giver så dejligt liv og motivation.
      Ufatteligt at det kan ske, men desværre kan jeg ikke lade være med tænke på hvad der er med alle de andre skæbner for forsvundne børn....findes de også stadig et sted?! Pyha, tunge tanker.

      Dejlig søndag

      Slet
  6. Send lige lidt af varmen herop... her er pivkoldt (chillfaktor -20) og herude ved havet blæser der også voldsomt. Men ud det skal vi alligevel og det er jo heldigvis blot et spørgsmål om rigtig påklædning :)

    Jeg glæder mig til foråret når Nordjylland. Hav en skøn søndag :)

    SvarSlet
    Svar
    1. ....det er sendt....håber det når dig ingen alt for lang tid! :-) Uh ja, det er nemlig tit blæsten som sætter lidt ekstra kulde på i Danmark, men du har fuldstændig ret....idag har vi jo de skønneste varmeste klæder.

      Dejlig søndag aften til dig i varmen :-)

      Slet
  7. For en nydelig vårlig collage - denne liker jeg godt, Nola : )
    Gleder meg sånn til jeg skal hjem til VÅR!
    Håper at filmen var "god"... Jeg liker ikke å se denne type filmer...

    Tusen takk for gode kommentarer i min blogg - du skal vite at jeg setter stor pris på dem : )

    På mine reiser i og utenfor Kina er det nok rktig å si at jeg "oppsøker" steder. Jeg liker å møte mennesker der de lever, så derfor blir det mange reiser til bl.a avsideliggende landsbyer. Som på det siste bilde i bloggen min... jeg vandret rundt i en landsby nord i Laos, da jeg ser dene lille jenta sitte, alene, utenfor hjemmet sitt å spiser sticky-rice. Jeg har en serie bilder av henne. Moren kom etterhvert ut av huset, jeg fikk god kontakt med henne, hun likte at jeg tok bilder av henne og datteren.

    Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg kan godt forstå at du glæder dig meget til at komme hjem. rødderne er dog stærke!

      Skønt at du har den fantastiske mulighed for at kunne komme så tæt på befolkningen. Det er vildt spændende! Jeg elsker dine billeder, de fortæller så meget og behøver ingen ord!

      Også dejlig søndag til dig :-)

      Slet
  8. Ihh...14 grader,hvor skønt;)
    Her er det hunde koldt og der falder lidt sne af og til,men lige så snart solen kigger ned til os så kommer den dejlige forårs fornemmelse ;)
    Håber filmen var god,jeg har tænkt mig at låne bogen som lydbog,men det er som du siger en forfærdelig historie som man ikke forstår hvordan det kunne lade sig gøre i al den tid...

    Knus og kram herfra.

    SvarSlet
    Svar
    1. ja men hmmmmm, de siger at der skulle komme sne her i løbet at ugen også, øv det havde jeg nu ikke lige behov for. Men så lad os dog tage den også, og så må det være færdigt!
      Jeg har nu efter filmen også tænkt om jeg skulle læse bogen, men ved bare at jeg aldrig finde tid til det, men god ide med en lydbog :-) Jeg må finde ud af hvor de kan opdrives.

      Dejlig søndag

      Slet
  9. good nature colors, well done! Soft, and beauty

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you Tiago, it was a very sunny day and perfect light :-)

      Slet

  10. Det er skönt med lidt varmere vejr, vi näede 18,7 grader forleden, men er nu nede pä 6 grader, sä det varer nok lidt endnu inden foräret fär ordentlig fat ;-)

    Jeg er ved at laese bogen 3,096 Days og glaeder mig til filmen, det er en barsk historie...

    God mandag til dig ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. ja, her er temperaturen også styrtet ned af bakke :-/ Men det kommer nok :-)

      Lyder spændende, du får helt sikkert flere detaljer og baggrund med i bogen. Er spændt på hvad du mener om den.

      Også god mandag til dig :-)

      Slet
  11. Jeg kom bare lige forbi.
    Tak for de dejlige billeder.
    Ha´ en god dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor hyggeligt! Og tusinde tak fordi du lagde en kommentar :-)
      Også en rigtig god dag til dig.

      Slet

Har du tid og lyst, så efterlad en kommentar. Det kan være om alt eller ingenting..... glæder mig bare til at høre fra dig. Hjertelig tak!