13. marts 2013

Little Big City




Nu har jeg blogget i 2 mdr og endnu ikke fortalt jer om Zürich – what at shame!

Ca. det halve af mit liv har jeg boet her (en underlig tanke!). Efter at have været så lang tid væk fra Danmark, bliver det hele tiden vanskeligere at se forskellene, det er for mig svært at følge med i skole systemet, i politikken, i sundhedsfaktoren og i det hele taget bare hvad der rører sig hos Herr og Fru Danmark i hverdagen. Men sådan skal det også være, for det er vigtigt at integrere sig der hvor man er, tilpasse sig, følge med og blive en del af det.
Og når man er et sted i lang tid, bliver det meste hverdag. Efter relativ kort tid tænker man på et andet sprog og lærer man nye ting, findes de ord kun i det fremmede sprog. Når jeg f.eks skal snakke computer eller iPhone (bare for at tage et par banale ting) med nogen i Danmark, kan jeg ikke finde ordene. Simpelthen fordi at jeg ikke kender dem! De findes ikke i mit danske ordforråd. Så min familie får sig en ordentlig griner en gang imellem…og det gør I sikkert også :-D
Vi har altid gjort meget for at beholde de danske traditioner. Børnene er opvokset med danske flag på fødselsdagene og and med rødkål og brune kartofler til jul. Når en i familien har fødselsdag sætter vi altid 2 danske flag udenfor. Efter et par år spurgte en af naboerne „tilfældigt“, hvorfor der nogle gange om året stod flag i krukken foran døren ;-) Og efterhånden har vi i vennekredsen fået æbleskiver og glög indført som tradition omkring juletid.
Faktisk tror jeg at de største patrioter er udenlandsdanskerne! Og det er ihverttilfælde ret sikkert at man aldrig mister sine rødder.

Nå, men det var Zürich vi kom fra; det er en fantastisk by. Mulighederne er store…… men hvis I læser artiklen HER får I et hurtigt indtryk, for de har ramt rimelig plet når de har beskrevet byen.

Billedet af „den blå time“ knipsede jeg sidste år oppe fra observatoriet Urania som ligger midt i byen.

Rigtig god aften til jer :-)

16 kommentarer:

  1. Byen ligger jo naturskønt ved sø og bjerge - sikke et dejligt billede! Ja, jeg kan tænke mig, at man kan komme bagud, når det gælder nye danske ord til fx computer og iPhone. Nu bliver jeg helt nysgerrig, taler dine børn dansk?
    Ønsker dig en dejlig aften :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. ja det gør de, men selvfølgelig ikke helt fejlfrit, da de jo er født og opvokset her. Desværre her jeg ikke altid været helt konsekvent og kun talt dansk til dem, syntes at det er svært og lidt tarveligt når der har stået en legekammerat ved siden af som ikke kunne forstå noget. Men er sikker på at det sidder i baghovedet og kunne blive "aktiveret" ret hurtigt :-)
      Også en dejlig aften til dig :-)

      Slet
  2. Den tur lyder en smule hæsblæsende, men helt sikket en tur jeg godt kunne finde på at tage. Tror at vi snart må bruge en af de næste sommerferien til at kikke lidt på Zürich.

    Jeg kan også huske at der en større patriot i mig i de år jeg tilbragte væk fra Danmark og selvom det var relativ kort til, sammenlignet med dig, så glemte jeg også et par ord og jeg både tænkte og drømte på engelsk.

    Super lækkert billede du der knipsede. Vis gerne flere fra byen af. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Bestemt ikke den mest ideale tur - tidsmæssigt :-D Men de kommer ligesom om af det hele og får fortalt det vigtigste, det var det som jeg syntes var interessant.
      Jeg tror faktisk ikke at man behøver at være væk særligt længe før man glemmer ord og erstatter dem med andre, hjernen tilpasser sig hurtigt.

      Jeg skal prøve at huske på at tage nogle når jeg er undervejs :-)

      Slet
  3. Hvor kan jeg godt følge dig...jeg er jo en "indvandrer" i Danmark og har det præcis som du angående mit gamle hjemland. Jeg syns også det er vigtigt at mine børn og børnebørn ved hvor de kommer fra og jeg syns også at det er vigtigt at de lærer sproget,men desværre er ikke alle mine børn ligesindet og det syns jeg er synd for mine børnebørn,vi ved jo ikke hvor de havner senere hen ;) Men det blander jeg mig ikke i.
    Min familie får også en grine flipper når vi snakker og jeg plejer at sige at vi snakker nok lidt af begge dele når vi er der oppe:)
    Jeg tænkte også på da jeg så din blog første gang,du blogger på dansk selv om du bor der...jeg valgte dansk fordi jeg syns det ligger mere til mig i dag at skrive på dansk end islandsk,men jeg får jo også nogle gange kritik både på bloggen og på Facebook fra min islandske del:)

    Zürich må være en rigtig smuk by, tak for turen og jeg glæder mig til at både se og høre mere.

    Knus og kram herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en skam, men som du siger er det nok vigtigt ikke at blande sig. Hvis interessen er der senere er det jo aldrig for sent, og sikkert har de også fået lidt med igennem tiden.
      Sådan er det nemlig, hvis man snakker med en som man ved forstår begge sprog, erstatter man hurtigt nogle ord.....rent sløseri ;-)
      Jeg har også selv tænkt over det, men tror at jeg blogger på dansk fordi det passer bedre til mig :-)

      Det er en rigtig smuk by med utroligt mange facetter :-)

      Kh Nola

      Slet
  4. Uhh smukt smukt smukt..! Fantastisk billede Nola! Zürich har desværre kun været ankomst/afgang x flere for mit vedkommende. Har kun set lufthavnsterminalen og dernæst sat mig i toget og kørt mod bjergene. Byen må jeg besøge en dag, det må være i samme ombæring, som når jeg tager min lille familie med til CH og viser dem mit andet hjem;0) Kh. Louise

    SvarSlet
    Svar
    1. ja så har du sandelig noget til gode Louise :-) Det bliver spændende når du kan fortælle dine børn om dine "unge dage" og måske vise dem det.
      God aften du halvschweizer ;-)
      Kh Nola

      Slet
  5. Du bor et smukt sted, hvad er det der gør at du er havnet der ??

    Mona

    SvarSlet
    Svar
    1. Her er smukt og byen er hverken for lille eller for stor :-) Det er vel det som sker for mange; man tager som ung til udlandet på udveksling og tror at det kun er for et år eller to, men bliver så hængende. Og på et eller andet tidspunkt misser man chancen for at tage tilbage igen. Men har absolut ikke fortrudt det! :-)

      Slet
  6. Jeg har aldrig været i Zürich, men det står på min liste for fremtiden. Det er så godt, at du har integreret dig på bedste vis - det synes jeg, at man skal. Jeg gjorde det samme, da jeg boede i Belgien i to år, og jeg gør det samme nu, hvor jeg har det ene ben i England. Men derfor kan man jo sagtens holde fast ved de danske traditioner... og måske bare udvide dem med traditionerne for det land, hvor man nu er... :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. præcist det gør vi også og det føles helt naturligt. Jeg tror det er vigtigt ikke at glemme hvor man kommer fra.

      Slet
  7. Nola, hvor er det dog en smuk by du bor i:-) Kan godt forstaa, at du er faldet godt til - og saa er der jo kun en lille flyvetur hjem til /danmark, ikke:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. ja det er der nemlig Tina, 1 1/2 times flyvetur....alt efter vinden...og så står man i København :-)

      Slet
  8. Super dejligt, at høre noget om hvilken dejlig by du bor - Og rigtigt skønt at høre, at de danske traditioner holdes i hævd. Ville bestemt også beholde både and, æbleskiver og flag, hvis jeg var udenlandsdansker selvfølgelig med et miks.
    Undskyld jeg slet ikke har nået at kommenteret alle dine indlæg, tiden flyver så hurtigt lige for tiden.
    Ha en super skøn weekend, knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak for din kommentar :-) Det er da slet ikke noget at undskylde, jeg nyder bare at du kigger forbi og værdsætter det højt når du lægger en kommentar.....og nogen gange har man mere tid end andre.
      cyberknus herfra :-)

      Slet

Har du tid og lyst, så efterlad en kommentar. Det kan være om alt eller ingenting..... glæder mig bare til at høre fra dig. Hjertelig tak!