22. marts 2013

Yndlingskage på 11 minutter








Vi har herhjemme fået en ny yndlingskage. Den er lynhurtig...ja faktisk den hurtigste kage jeg kender... og nem at lave og for det meste har man alle ingredienser derhjemme. Og vi er vilde med den!

190 g sukker
3 æg 
125 g mel
125 g smør
155 g kogechokolade
1-2 spsk likør (ikke nødvendigvis)

Sukker og æg piskes sammen til en lys og luftig masse. 
Bland melet i.
Smør og kogechokolade smeltes langsomt og røres i dejen.
Likør blandes i.

Det hele puttes i en smurt springform (Ø 25 cm).
Bages på anden underste rille i forvarmet ovn ved 250° i 11 minutter.
Overhold bagetiden, for kagen skal være let fugtig indvendig.

Kagen er ret flad, men det skal den være :-) Da den indvendig er ret fugtig minder den næsten om praliné, så et tyndt stykke er for det meste nok. Allerbedst smager den hvis den får lov til at stå og køle af, eller hvis den får en tur i køleskabet. Og den holder sig sagtens et par dage, faktisk bliver den kun bedre af det.

Super dejlig weekend til jer alle :-)

27 kommentarer:

  1. Uha den lyder altså bare himmelsk! Perfekt med en hurtig men super lækker kage til weekenden - Den ville vist også være rigtig god med lidt vanillie is til. Tusind tak for den dejlige opskrift og ha en super dejlig weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er virkelig ikke værst ;-) God ide med vanilieis til.....eller lidt creme fraice.
      Også en dejlig weekend til dig, fuld af kreative ideer :-)

      Slet
  2. Tak Nola, det lyder nemt, og jeg kan bruge den til at opnå et tiltrængt point hos min hustru.
    Jeg tror hun vil blive glad for en dejlig chockoladekage.

    SvarSlet
    Svar
    1. :-D God kommentar Kim! Ja, point får man vel aldrig for mange af ;-)
      God fornøjelse og god weekend.

      Slet
  3. Den lyder til at være rigtig god, men hvad gør man hvis ens ovn ikke rigtigt gider at komme op på mere end 220 grader??
    : )

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja hmmm Jette, godt spørgsmål! Hvis du har en varmluft ovn, skulle det jo gå alligevel..... Hvis ikke, ville jeg måske prøve at lade den bage i 3-4 minutter længere end beskrevet. Men der gives ingen garanti ;-)
      God weekend :-)

      Slet
  4. Tak for den spændende opskrift! Jeg får veninder på besøg, og din chokoladekage må prøves - det er et ekstra plus, at den er nem.
    Ha' en dejlig dag :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder rigtig godt :-) Godt venindebesøg og håber kagen falder i god jord :-)
      Dejlig lørdag.

      Slet
  5. Nøj hvor lyder og ser den lækker ud. Den vil jeg da helt klart prøve i dag og med det tidsforbrug er det da en super kage at have i baghånden til uventede gæster eller når tiden er knap. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er det nemlig...... den tid finder man jo næsten altid. God fornøjelse og jeg glæder mig til at høre dit feedback :-)
      Dejlig lørdag!

      Slet
    2. Det er bestemt ikke sidse gang jeg har bagt den kage. Alle var vilde med den. Tak for opskriften og fortsat god aften til dig :-)

      Slet
    3. Det er jeg glad for at høre Catarina :-) Dejligt at det gjorde alle glade. Sov god.....vi høres ved igen i morgen ;-)

      Slet
  6. Den lyder skøn og dejlig nem at gå til og mums med likør, det lyder ikke værst. Tak for opskrift og ha en dejlig weekend :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er virkelig hurtig og nem - og lækker, og hvad vil vi mere ;-)
      Fortsat god weekend til dig også :-)

      Slet
  7. Oh, det lyder som en god kage.. lige sådan en, der også kunne være en yndling herhjemme :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er nemlig ikke så tør men meget fugtig, det kan vi godt lide. God fornøjelse hvis du prøver den :-)

      Slet
  8. Yum, den ser virkelig lækker ud!

    - Kit

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Kit....faktisk er den mere lækker end den ser ud til ;-)

      Slet
  9. Mmm, hvor ser den bare super lækker ud!!! Den skal vi prøve, og super at den er hurtig at lave:0) Skøn weekend til dig - og god påske:0) Kh. Louise

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er det halve værd når noget går hurtigt og nemt ;-)
      God søndag til dig også og en super påske :-)

      Slet

  10. Mmmmm den ser laekker ud, den skal pröves pä et tidspunkt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. ja, det må du ubetinget :-) Især efter den meget flittige lørdag du havde :-)
      God søndag.

      Slet
  11. Mums den ser lækker ud og på 11 min. TAK for tippet den prøver jeg en af dagene :o)
    Rigtig fin søndag - kramer

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan du godt glæde dig til, jeg kan slet ikke lade den være ;-)
      Også en dejligt søndag aften til dig :-)

      Slet
  12. Mums den ser og lyder lækker :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er den, jeg kunne ikke lade være med at bage en til idag ;-)

      Slet
  13. Den ser virkelig lækker ud, tror jeg vil prøve at lave den i små forme og så med skyr med vanilje til :)

    SvarSlet

Har du tid og lyst, så efterlad en kommentar. Det kan være om alt eller ingenting..... glæder mig bare til at høre fra dig. Hjertelig tak!