28. april 2013

Ramsløg pesto

I den sidste tid har mange af mine løbeture foregået i skoven, dels for at skåne det ene knæ som driller lidt, og også for at følge naturen vågne. Der er noget helt fantastisk over at se bøgen springe ud og se skoven klædt i lysende grønt. Det er også sæson for ramsløgene lige nu, og de dufter stærkt når man løber forbi et område hvor de mylrer op. Så en dag hentede jeg en ordentlig håndfuld og lavede pesto af dem. Opskriften er nem og enkel, og den kommer her:

Ramsløg pesto

100 g friskplukkede ramsløg
80 g pinjekerner
60 g parmesan
1 dl raps- eller olivenolie
2 tsk citronsaft
salt og peber

Vask bladene godt og tør dem.
Blend ramsløg, pinjekerner,  parmesan og olie til det får den ønskede konsistens.
Smag til med citronsaft, salt og peber.

Og velbekomme - det smager dejligt!

Hvis I selv plukker dem i skoven skal I lige være opmærksomme på at man godt kan forveksle dem med liljekonvaller eller høsttidløs, som begge er giftige at spise. En lille test man kan lave for at skelne mellem de tre planter, er ved at nulre bladene mellem fingere. Når man nulrer bladene fra ramsløg, vil man kunne dufte en kraftigt duft af hvidløg, hvilket man også dufter før man nærmer sig dem.

Her kan i sæsonen kan vi købe en del fødevarer hvor ramsløg er tilsat, f.eks ramsløg pølse til at grille, brieost med ramsløg fyldning, brød med ramsløg smag, ramsløg gnocchi .....osv. Det er herligt hvis man kan lide den lidt specielle smag - og det kan jeg heldigvis godt :-)

48 kommentarer:

  1. Jeg kan ikke si jeg vet hva ramsløg er, men jeg er sikker på at jeg liker smaken, også om den minner om hvitløk ; )

    Din collage er nydelig - jeg liker den hjerteformede skålen : )

    Ønsker deg ei riktig fin uke - her i Kina er det fridager i forbindelse med 1. mai. Det er godt og varmt med temperaturer opp mot 30 varme deilige grader ; )

    Klem til deg

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg lærte den faktisk også først at kende hernede, ikke fra Danmark. Og fordelen er at man ikke lugter så meget som efter hvidløg :-)

      Vi har også fri den 1. maj, dejligt med en lille ekstra fridag!
      Wouh, så varmt - nyd det.

      klem tilbage :-)

      Slet
  2. Smukt billede af skoven og elsker også når bøgen springer ud og alt blive lysegrønt...
    Dejligt med løbeturer i skoven, det er dét bedste sted at løbe (synes jeg) :o)
    Ramsløg mmm det dufter herligt og hjemmelavede pestro, det må prøves!
    Eller rettere må overbevise min mand til at prøve, det er ham der er Kok.
    Rigtig dejlig start på en ny og frisk uge Nola :)
    Kram fra OddStyle

    SvarSlet
    Svar
    1. ja, der er noget fantastisk ved at løbe i skoven og nyde duften og stilheden. Men helt alene er jeg ikke altid lige tryg ved det, kun hvis vejret er godt ;-)
      hihi det er heller ikke alle der er vilde med det herhjemme, men så er en lille portion jo også passende.
      Også en god start til dig og nyd mandagen....jubii, vi har jo fri på onsdag :-)
      kram tilbage :-)

      Slet
  3. Skønne billeder og hvor må det være dejligt at løbe i den lysegrønne skov! Her er træerne ikke sprunget ud endnu - de er mindst en uge bagud i forhold til sidste år. Vi laver også ramsløgspesto og holder meget af smagen. Næste gang vil jeg prøve din opskrift. Rigtig god mandag, Nola :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er rigtig dejligt :-)Vinteren har trukket sig i år, så jeg syntes at det er alt der er bagud. Selv tankemæssigt...nu har vi snart 1 maj, og jeg syntes at det slet ikke har været rigtig forår endnu.
      Også en fin mandag til dig, Madame :-)

      Slet
  4. Smukke billeder.
    Jeg glæder mig til igen at løbe i en lysegrøn skov, men jeg må nok vente en uges tid (eller mere) endnu, inden "min" skov er lige så smuk som "din! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. hihi, ja dejligt med forventningens glæde, er sikker på at "din" skov pludselig springer ud i et vildt grønt farvetæppe ;-)

      Slet
  5. ÅH nu længes jeg endnu mere efter udsprunget skov. I går på motorcykelturen stod alle træer uden blade, markerne havde ikke et skær af grønt over sig. Jeg savner helt vildt varme og grønne farver omkring mig :-) Så er det godt at jeg kan klikke ind hos dig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. det er det nemlig Lene, dejligt at du kan glædes over det :-)Vi har set længe nok på nøgne træer og marker, og det motiverer altså helt vildt med sådanne grønne og friske farver.
      God mandag :-)

      Slet
  6. Fine forårs billeder! Jeg bor tæt på en skov, hvor der kommer masser af ramsløg hvert år og jeg har ofte tænkt på at plukke nogle, så tak for opskrift! Det skal helt sikkert prøves i år :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. ja, det må du helt sikkert prøve! Er spændt på om du kan lide smagen :-)

      Slet
  7. man kan drømme sig til forår med disse billeder....ahhhh
    bøgen venter jeg stadig på og for den sags skyld også mange andre have ting :D
    Ramsløg har jeg ikke smagt,men det skulle måske prøves af! tak for opskriften.

    Knus og kram herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. bøgen må være lige om hjørnet hos jer. Det er ihverttilfælde et forsøg værd at smage, og nemt og hurtigt er det også at lave :-)
      Fin mandag og kram

      Slet
  8. Ramsløg smager godt, og så lugter man ikke lige så meget som når man har spist hvidløg. Dejlig grøn skov, vores er heldigvis også på vej til at blive lysegrøn. ;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. det er nemlig en af de store fordele ved dem :-) Det er hvert år et helt highlight når skoven springer ud, dejligt :-)

      Slet
  9. liljekonvaller og høsttidløs? Hmm... sku' man lave en lille lækker pesto til svigerfamilien af det?!! ;-) hihi
    Dejlige skovbilleder, lige til at blive glad af!

    SvarSlet
    Svar
    1. :-D ha ha du er da bare for god ;-) Husk lige og give et feedback af hvordan det gik ;-)
      Ja, skønt med den skov!

      Slet
  10. Ramsløg er et HIT!

    Jeg har ind til videre lavet ramsløgssalt og ramsløgssuppe - det er bare ikke kommet på bloggen endnu. ;-)
    Jeg skal ud at høste een af dagene, så jeg kan lave ramsløgsolie, pesto, samt til fryseren.
    Jeg kan kun høste et meget lille sted, så derfor er det med at holde sig til :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder spændende med ramsløgsalt, glæder mig til opskriften på din blog. Her er det næsten ved at være forbi, for de begynder langsomt at blomstre. Nejjj, så skulle du komme her og plukke, hele skoven er fuld af dem!!!

      Slet
  11. Det lyder altså spændende med de ramsløg specielt når man ikke kan finde dem hernede. Hvor er skoven smuk♥ Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. haha ja sådan er det jo, det man ikke kan få fat i er det mest spændende ;-) Men I har sikkert så mange andre lækre ting, f.eks den frugt du viste sidst på Instagram :-)
      God aften og knus

      Slet
  12. Oj vad gott det ser ut!
    Toppenidé!
    Jag fick ju kolla upp ordet Ramsløg förstås och se där det var Bärlauch! Lustiga ord, båda två.
    Ha det fint därnere :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. præcis, på tysk hedder det "Bärlauch" :-) kender I det i Sverige også?
      God aften til dig også :-)

      Slet
    2. Ja, absolut det finns här i Sverige med. Heter ramslök och är populärt som pesto!

      Slet
  13. Så smukke billeder og mmm den opskrift skal vi prøve næste gang vi skal lave pastaret! Håber du har det skønt, jeg når ikke at kommentere det jeg gerne vil pt. Kh. Louise

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Louise, tak her er tiden også udfyldt med lidt for meget, men ser heldigvis frem til en fridag på onsdag :-)
      Ha'det godt. Kh Nola

      Slet
  14. Dejlig måde at skåne knæet på også få masser at dejlige omgivelser omkring sig. Elsker ramsløg og det er vi mange som gør her i området, så man har næsten altid selskab, når de skønne grønne blade skal plukkes :-) tusind tak for de dejlige billeder og din hjerteskål er super smuk!

    SvarSlet
    Svar
    1. sjovt, for her kunne man plukke sækkefulde af dem, og man ser sjældent et øje. Tror faktisk også at vi kan købe dem hos grønthandleren. Ja, hjerteskålen er sød - en billig en fra supermarkedet :-)

      Slet
  15. P.s. Tusind tak for din lækre opskrift også!

    SvarSlet
  16. Mmmm ramsløg pesto er bare godt! Vi har købt tørret ramsløg som bare lige skal røres op med quark til dip eller dressing, til et havemarked engang og det blev brugt flittigt til grillretterne :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. nej, det lyder godt Annemette, og som en rigtig god ide! Gad vide om man selv kan tørre det, det må jeg lige finde ud af :-)

      Slet
  17. Jeg plukkede også ramsløg tidligere, da vi boede på Als. Da havde vi en skov tæt på, hvor der var fyldt med dem - og jeg elsker smagen.
    Der er noget specielt ved at plukke frisk, og bringe det direkte i køkkenet for tilberedning, men desværre har vi ikke fundet noget sted, her hvor vi har boet de sidste 15 år, som har ramsæøg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har du helt ret i, det er specielt selv at hente den i skoven og forberede den derhjemme. Kunne I ikke selv plante nogen.....måske det ville være det værd.

      Slet
  18. Har aldrig smagt ramsløg, men er kommet forbi dem sydpå.

    Jeg er altså dybt fascineret af katten - må tilbage at kigge på den igen og igen. Den har SÅ meget personlighed!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kendte dem heller ikke før jeg flyttede her til Schweiz.

      hihi, ja det har den - man kan slet ikke fornemme hvad den tænker! Og sjovt nok, har jeg faktisk ikke set den siden jeg fotograferede den?!

      Slet
  19. Tak for opskriften, den pesto version må afprøves :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme - så er det med at komme ud og plukke :-}

      Slet
  20. Her er vi osse vilde med ramsløgpesto og spiser det glædeligt til alt muligt. :-)

    Skønne billeder fra skoven Nola. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Uhm ja! Dejligt, så må I jo også kunne plukke et sted :-)

      Slet
  21. Dejlige billeder, fra skoven, og lækkert til maven.
    Jeg har lånt opskriften, tusind tak, har fået det før, og ja, det smager skønt.

    SvarSlet
  22. Lige et spørgsmål, hvad hedder skriften i ordet .... lidt enkelt ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Fonten i overskriften er Scriptina.

      Slet
    2. Takker, den er bare så flot - ligesom dine billeder. Meget flot taget. Scriptina fonten kan den downloades eller skal man købe den ?

      Slet
  23. Vedr. ramsløg. Da har jeg for flere år tilbage fået et par løg, og plantet dem i haven. Blomsterfrøerne har så spredt sig. Så nu står de i noget humusrigt jord, bag i haven hvor de kan brede sig. Og i år har vi fået rigeligt af dem. Smagen er bare så fantastisk, og kan også bruges i sammenkogte retter, samt æggekage / omelet.

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg er også ret vild med dem. Skønt at du har det i haven, de dufter også så godt :-)

      Slet

Har du tid og lyst, så efterlad en kommentar. Det kan være om alt eller ingenting..... glæder mig bare til at høre fra dig. Hjertelig tak!