30. juni 2013

Et skolesystem

Lige nu blomstrer kornblomsterne, herligt :-)

I denne tid hvor skolen for mange er slut, eller der sker et skift til en anden klasse, vil jeg fortælle lidt om det skolesystem som vi har her i Schweiz.
Som allerede skrevet har vi ikke kun undervisningspligt, men også skolepligt, hvilket er gældende hele vejen igennem, lige fra børnehaven til slutning af uddannelsen. Det betyder at i det øjeblik ens barn starter i skolesystemet er familiens ferieplan allerede givet!
Børnene starter i børnehave når de er mellem 4 og 5 år, hvor de er i 2 år. Pensummet er 6 halve dage. Halve dag, det er fordi at de har fri mellem klokken 12 og 13.30 hver dag, så de kan gå hjem og spise til middag. Ja, det er en udfordring når man som mor arbejder! Men hele systemet er ikke bygget op til arbejdende mødre....det starter først langsomt nu. Men det er en anden historie....
I 1. klasse starter de typisk mellem 6 og 7 år. Skoletiden ligger på ca. 30 timer om ugen Så en skoledag kan blive lang, og alt efter hvilken klasse de er i kan de godt have timer helt indtil kl. 16.30 og i de højere klasser ( 7., 8. og 9. klasse) helt indtil kl. 17.30. Efter 6. klasse bliver de inddelt i forskellige klasser efter systemet A, B og C. Det er underdelt i hvilke karaktere man har, A klassen er dem med de bedste karakterer, B er middel og C er dem som har vanskeligt ved at følge med eller ikke lærer så hurtigt, og typisk er mange udlændinge også i den klasse.
Jeg har altid været ret afvisende overfor det system, for jeg syntes at de får "stemplet i panden" alt for tidligt!! Det giver mærkelige magte om A, B eller C elever og selvfølgelig er det hos forældrene også et kæmpe tema hvor ens barn nu bliver inddelt!
Efter endt 9. klasse har man så forskellige muligheder. På en klasse af ca. 23 elever går ca. 4 på gymnasiet....hvis de selvfølgelig består optagelsesprøven! For at kunne bestå tager de fleste private kurser i ekstra undervisning. De heldige som kommer ind har en prøvetid på 3 mdr., det er en streng tid hvor der falder yderligere fra. Hele gymnasieforløbet tager 4 år og det er streng kost! Hvis de ikke kan holde karaktersnittet bliver de "provisorisk" og derefter skal de gentage året eller må holde op. Det er også muligt at starte i gymnasiet efter 6 klasse, hvorefter det så tager 6 år, men da skal man være ret god for at stå det igennem.
Nå, men de fleste vælger jo så ikke gymnasiet, for det har de slet ikke muligheden for. De søger sig en læreplads og skriver ansøgninger i flotteste stil (noget mange voksne kunne lære en del af). Alt efter hvilken lære man tager, tager uddannelsen 3 eller 4 år. De er 3 dage i firmaet og 2 dage i skolen hver uge, og deres arbejdsuge er på 42 timer, hvor der så kommer lektier til også. Det er noget af en udfordring som 16 årig at skulle stå op hver morgen kl. 6 og kommer hjem igen ved 18 tiden og i lærefirmaet at være en del af et voksenteam, at skulle udføre firmaets pligter og lære at kommunikere med voksne i forretningsverdenen. Jeg syntes at det er hård kost for de unge og de har ikke megen fritid. Men når de er kommet igennem tror jeg at det er unge mennesker med et solidt grundlag for fremtiden. De har også muligheden at besøge en højere skole samtidig med læreforløbet, men det hedder så endnu flere lektier og 2 forskellige skoler i løbet af en uge.
Jeg personligt syntes at uddannelsessystemet er ret strengt og hårdt og indeholder en masse huller!!! Især forstår jeg slet ikke gymnasieforløbet - det viser desværre også bare at vi på universiteterne har en masse udlændinge, især tyskere, for hos dem er en gymnasieuddannelse noget nemmere at tage, og her kan de så komme ind og studere videre.
Begge mine piger har taget læreplads vejen, den ældste er færdig til august...håber jeg, for de har skullet vente 1 md. på karaktererne og får først besked i næste uge. Og den yngste er halvvejs nu.

Rigtig god og lærerig søndag til dig :-)

18 kommentarer:

  1. Jeg var slet ikke klar, at forholdene er så anderledes i Schweiz - ja, jeg er nærmest rystet og forestiller mig, at mange unge falder fra eller vælges fra, og at der må være mange tabere. Det virker nærmest som Danmark for 100 eller 200 år siden.

    SvarSlet
    Svar
    1. ja forholdene er anderledes og vi er på netop dette område i hverttilfælde 20 -30 år bagud. Jeg tror ikke at der er flere tabere her og at de unge har det sværere end i andre lande, faktisk tværtimod syntes jeg at de virker ældre idet at de tidligere har og er blevet tvunget til mere ansvar.
      Hvad A, B og C klasserne angår, er det naturligvis også sådan at dem i de højere klasser får og kan søge de bedre lærepladser.

      Slet
  2. Kære Nola. Min svigerfar kommer fra Schweiz, så jeg elsker når du skriver om ladet :0). Fx er søndag total hellig for ham - nu forstår jeg hvorfor, sådan er han opvokset. Tak for en god blog. Mange hilsner Mia

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Mia. Tak for din kommentar, sjovt at du også har en forbindelse hertil :-) Ja, søndag er helligdag! Ikke noget med at slå græs eller larme udenfor. Og at hænge vasketøj ud, går heller ikke. Hvis man har fælles vaskemaskine er det heller ikke dagen hvor den kører. Det er simpelthen deres kultur!
      Dejligt at du læser med.
      Hej fra Nola :-)

      Slet
  3. Hvor er det spændende at høre om andre lande, og deres skolesystem.
    Min 12 årige er glad for at gå i skole, men jeg tror hun ville emigrere, hvis hun skulle igennem det skolesystem der er i Schweiz! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. ja, især når man jo egentlig ikke syntes at afstanden er så stor endda. Jeg tror at landene i Europa er meget mere forskellige i hverdagen og systemet end mange går rundt og tror.
      ha ha, jeg syntes også at det er hårdt, men de kender jo ikke andet ;-)

      Slet
  4. Spændende indlæg, Nola - på min arbejdsplads har vi konstant udvekslingsstuderende og jeg elsker at høre om netop skolesystemet de har været igennem! Puha, jeg synes det lyder hårdt, det du beskriver - og tænker på alle de fantastiske timer på rideskolen jeg ville være gået glip af, hvis det danske skolesystem var sådan indrettet. Men til gengæld vil jeg nok også gå så langt at sige, at jeg har haft det lidt for nemt ;-) GODT, men nemt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Trine! Det er utroligt spændende at høre om andre lande, men tit tænker jeg ikke over det, for det er jo min hverdag. Det kan godt være noget af en planlægning at få læreplads, skole og fritidsinteresser til at gå op i en højere enhed her. Den yngste spiller håndbold og er afsted 2 aftener om ugen og de andre aftener går hun gerne i seng ved 21.30 tiden :-)

      Slet
  5. - som lærer i den danske folkeskole er det spændende læsning.

    Tak for det,

    rigtig god dag :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. - ja det kan jeg godt forestille mig, der er store forskelle og ikke helt relevant at sammenligne.

      Også en fin dag til dig :-)

      Slet
  6. Sikke en spændende blog du har med masser af super flotte billeder.
    Det er vildt at der er så stor forskel på de forskellige skolesystemer rundt omkring.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du ha' Frk Smed :-) Og dejligt du lagde en kommentar :-)
      Ja, der er store forskelle, hvilket man ikke tænker meget over til dagligt.

      Slet
  7. Du godeste Nola, det er hård kost.
    Meget spændende at læse om, men rystende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er ihverttilfælde den lige vej fremad! Jeg tror også at de unge mennesker kommer stærke igennem.

      Slet
  8. Tak for indsigten Nola - Ja det er vildt så stor forskel der kan være på skolesystemet. Men DK er vist en af de lande med det mest "afslappede" skolesystem. Spændende læsning og dejligt du deler ud af jeres kultur i Schweiz. Ha en rigtig dejlig dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er spændende, og man skal bestemt ikke sammenligne for meget, men man kan kun undre sig over at landene ikke lærer lidt af hinanden :-)
      Fin dag til dig også :-)

      Slet
  9. Jeg klapper ikke for jeres skolesystem. Det at blive stemplet så tidligt, det gør ondt.
    Det med den indbyggede pause for de unge elever, er en stress faktor for forældrene, aupair vil være en god hjælp.
    Krydser fingre for dine unge mennesker.

    SvarSlet
    Svar
    1. ja, hvis man ikke står i den nemmeste ende af skalaen kan det godt være hårdt! En aupair kunne være en løsning, men er både dyrt og de skal integreres i familien, hvilket aldrig har været en option for mig. Systemet er også bygget helt anderledes op og jeg kender meget få med små børn der arbejder 100 %.
      Tak for dine krydsede fingre :-)

      Slet

Har du tid og lyst, så efterlad en kommentar. Det kan være om alt eller ingenting..... glæder mig bare til at høre fra dig. Hjertelig tak!