27. juni 2013

Sommerens efterår

Der er lige nu ikke meget der tyder på at vi snart skriver 1 . juli, og dermed burde sommeren være på sit højeste. Nej, i disse dage oplever vi nærmest en snert af efterår! Det er kolde 13°, overskyet og en regnbyge ind i mellem. En ret underlig sommer i år, må jeg sige!

Her er sommerferien slet ikke startet endnu, som jeg kan forstå at den er for mange i Danmark. Skoleferien starter først i midten af juli og varer i 5 uger. Men da kun den mindste af pigerne er tilknyttet skolen endnu, er det noget nemmere at planlægge. Skolereglerne er her noget anderledes. Der er ikke kun undervisningspligt, men også skolepligt. Dvs. at det i folkskolen var umuligt at tage børnene ud af skolen hvis vi ville tage på ferie før tid eller andet. Dog har man 2 joker-dage til rådighed i løbet af et skoleår, som man selv kan indsætte. Reglerne er forskellige alt efter hvilken kanton (kommune) man bor i. Ja, sådan er der jo så meget.....

Rigtig god aften og varme sommertanker!

30 kommentarer:

  1. Vi starter først vores sommerferie i august, og indtil videre er her endnu ikke noget at se af sommeren, heller.
    Jeg synes meget godt om de billeder af planter og blomster, som du laver i frøperspektiv Nola.

    SvarSlet
    Svar
    1. Heldigvis snakker de nu om at sommeren kommer igen i næste uge :-) Så venter vi jo bare på det ;-)
      Tak Kim, ja tit er det sjovt at se tingene fra en andet perspektiv.

      Slet
  2. Utroligt der ikke snart kommer lidt mere plus grader.
    Vi har været i Skagen i uge 25, der havde vi fint vejr oppe .. altså drømmeseng vejr ;O)

    Mona

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder dejligt, så er Skagen jo et af de herligste steder at opholde sig....og det skønne lys der er :-)
      Tror at sommeren kommer næste uge :-)

      Slet
  3. Det er ikke til at forstå at vi havde 37 grader i sidste uge - jeg har overvejet at finde mine uldsokker i dag for der er da sk*de koldt og mine tæer er helt blå :-O

    Jeg hørte i radioen at sommeren er på vej nu, så man har jo lov at håbe, Nola :-) Den er i hvert fald i Danmark om et par uger for der tager vi derop på 3 ugers sommerferie ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. ja det er bare for vildt med den temperatursvingning der er for øjeblikket. Jeg har også taget strømper på igen, gider da ikke at gå og fryse bare fordi det nu burde være varmere ;-D
      Wouh, 3 uger til Danmark, det lyder da som en skøn ferie :-)

      Slet
  4. Uhm dejligt billede! Ja det er heller ikke sommerligt vejr her i DK endnu, men den må da komme den dejlige sommer, men nu er det da i hvert fald snart weekend :-) ha en dejlig en af slagsen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. ja, lad os nyde weekenden, som snart er her :-).....så kommer sommeren nok også snart ;-)
      Dejlig weekend til dig også :-)

      Slet
  5. Det er spændende at høre om forskellene mellem Danmark og Schweiz! Mange tager deres børn med på ferie uden for skolernes ferier her, og det synes jeg er synd. Rigtig god weekend, Nola - hvor er dit billede smukt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Afstanden er måske ikke så stor, men der er dog til dels store forskelle, især i uddannelsessystemet. Faktisk syntes jeg at det er ok at man ikke bare kan tage børnene ud, både for børnene og for lærerne.
      Også en dejlig weekend til dig, Madame :-)

      Slet
  6. Efterårstilstande eller ej, det er i hvert fald et utroligt smukt billede!
    Vi savner også lidt mere sommervejr her i DK, men mon ikke det kommer når børnene får ferie her fra næste uge - man har jo lov at håbe :)
    Ha en dejlig weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anita, jo jeg er sikker på at sommeren kommer til den rigtige tid ;-) Rigtig god ferie til jer :-)

      Slet
  7. Sjovt at høre hvordan de gør det i Schweiz. Jeg er ny her på bloggen, men glæder mig til at følge med :-)
    /tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hjertelig velkommen Tina, glæder mig over din kommentar :-)
      Jeg kan se at du følger med over Google Friend Connect, og det er den som bliver lukket fra på mandag. Så skynd dig hellere at hoppe over og følge med fra Bloglovin :-)

      Slet
  8. Elsker dine billeder, Nola. Vejret her er heller ikke noget at råbe hurra for, men i det mindste har du BJERGE!!!! :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du ha' :-) Ja, du har ret....elsker bjergene!!
      God weekend ;-)

      Slet
  9. Så vakkert og nydelig komponert. Vakkert med den lille rosa blomsten i forgrunden og de ruvende fjellene bak.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Ja det er en dejlig blandig at sart og råt :-)

      Slet
  10. Her er der også nærmest efterår, sommeren ventes med længsel. Skønt billede. ;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. I mellemtiden er solen kommet frem her, herligt. Det giver altså bare mere lyst til det hele :-)
      Rigtig god søndag :-)

      Slet
  11. Smukt "efterår billede" som virkelig ligner efterår... Ja, besynderligt som vejret kan arte sig!
    Vi skal bare nyde de sommerdage der kommer, måske er det ikke så mange i år...
    Rigtig dejlig weekend til dig Nola.
    Kram fra OddStyle

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Tina, ja men vi håber da stadig, ikke? ;-)
      Håber din weekend også er god og at solen titter frem.
      Kram herfra :-)

      Slet
  12. Det er en diskussion der dukker op ind imellem. Jeg har den opfattelse, at det ikke er okey at tage sine børn ud af skolen for at tage på ferie. Det er muligt det er billigere, men jeg synes det signal man som forældre sender til sine børn er, at skolen ikke er vigtig.

    Her er der heller ikke meget sommervejr over udsigten. Men vi er dog lovet højere temperaturer mellem regnbygerne næste uge :)

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg er helt din mening, Pernille. Vi lærer vores børn en utroligt masse "mellem linjerne"!

      Her er temperaturerne nu blevet lidt højere og sommeren og solen er vist på vej. Deligt :-)

      Slet
  13. Her er ferierne nu skudt i gang i hvertfald for børnene, jeg venter lige et par dage endnu - men det bliver dejligt når den rammer. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. ja, det kan jeg godt forstå du glæder dig til :-) Det er en dejlig tid på året :-)

      Slet
  14. Dejligt billed.
    Sommeren er kommet til dk. nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kunne ikke komme ind på anden måde i dag, hvor jeg skriver fra min tablet.

      Slet
  15. Prøver lige på anden måde :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. det ser ud til at virke Karin :-)

      Slet

Har du tid og lyst, så efterlad en kommentar. Det kan være om alt eller ingenting..... glæder mig bare til at høre fra dig. Hjertelig tak!