3. juli 2013

Malene eller Fräulein Müller

For at blive lidt ved kulturforskellene, får I lige en lille anekdote.
Da pigerne var små og vi var på ferie i Danmark snakkede de med deres kusine på samme alder om skolen. Og samtalen lød nogenlunde således:
Ældste pige: hvad hedder din lærerinde?
Kusine: hun hedder Malene!
Ældste pige: og hvad hedder hun til efternavn?
Kusine: det ved jeg ikke?! Hvad hedder din lærerinde?
Ældste pige: hun hedder Fräulein Müller!
Kusine: nå, og hvad hedder hun til fornavn?
Ældste pige: det ved jeg da ikke?!

Vi har grinet meget af den, men det er en typisk forskel!
F.eks siger lærlingene i firmaet ikke du til mig før at jeg siger de godt må. Pigernes venner for den sags skyld heller ikke.Eller hvis man møder en person for første gang og han/hun er ældre end en selv, skal man vente på at den ældste tilbyder den yngre at sige du.

ja, sådan er der jo så meget..... :-)

God dag :-)

25 kommentarer:

  1. Jeg kan godt høre, at skolesystemet hos jer ikke er for pattebørn. Men jeg tror det er sundt.

    Jeg ved godt, at jeg lyder som et gammelt nokkefår, når jeg siger, at der er for lidt disciplin i den danske skole i dag. Da mor var dreng... ;-)
    Nej, jeg mener virkelig at der er mangel på disciplin og respekt i dag. Jeg taler ikke om en autoritær skole, men en, hvor man har respekt for hinanden. Bl.a. tiltaleformen er med til at opretholde respekten.

    SvarSlet
    Svar
    1. En gylden middelvej mellem det danske/nordiske og det schweiziske system tror jeg ville være ret perfekt. Og der er ingen der tager skade af at blive presset lidt i kanten og yde en smule mere end man egentlig har lyst til, især de unge.
      Tiltaleformen her kan jeg også godt lide, det holder folk et skridt på afstand og man bestemmer selv hvem man vil have tættere på.

      Slet
  2. Jeg synes faktisk det er meget godt med De/Dem og deres, det gør at der er lidt mere respekt om personen. Jeg siger osse selv de til ældre personer - synes det er ok. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg kan også godt lide det, og respekt kan man ikke få for meget af. Jeg syntes stadig det er mærkeligt når jeg i en dansk forretning spørger om en ting og siger "du" til ekspeditricen....for faktisk vil jeg slet ikke så "tæt" på hende :-)

      Slet
  3. Tager De selv de vidunderlige fotografier Frau Nola? ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. hihi, ja det kan De tro Frau Marianne ;-)
      Sjovt, for når børnene kommer op i de højere skoler (efter 10. klasse, siger lærerne De til dem, selvom de ikke er 18 år endnu :-D F.eks siger de: har De husket deres mathematikbog Marianne? hihi det lyder lidt akavet.

      Slet
    2. Kan egentlig godt lide at blive kaldt: De.
      Det tror jeg kæresten skal til at titulere mig. Ha ha ah ha

      Slet
    3. God ide!!....det vil han sikkert syntes er vældig sjovt ;-) hhi hi

      Slet
  4. Det er det samme her. Jeg skulle lige vænne mig til Frau Pedersen for det er altså min mor, men på den anden side er der alligevel ikke nogen der kan finde ud at af sige Mette her :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. du har ret, man føler sig lige et par år ældre ha ha. Det er også svært med navne, vi har ansatte i firmaet hvor jeg ikke kan høre om det er et fornavn, efternavn, en mand eller en kvinde ;-)

      Slet
  5. Dejligt billede, Nola, og det er altså sjovt med disse forskelle - som vidt jeg ved, var tiltaleformen her som hos jer indtil begyndelsen af 1970'erne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Madame :-) Ja jeg husker det knapt, men tror du ikke at det langsomt er på tilbagevejen selv i Danmark?

      Slet
  6. Jeg syntes nu det skaber respekt, når man siger de, og det er nu ikke en dårlig ting.

    Mona

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg enig i, og kan faktisk også godt selv lide at bruge det.

      Slet
  7. Ja interessant med kommunikatione, jeg synes nu ikke ligefrem det fremmer ligeværdigheden, selvom jeg på den anden side også godt kan lide respekten for den ældre livserfaring, måske hverken eller :o) Ha´ en dejlig aften, her regner det stille men vejret lover bedre til weekenden - stort kram fra OddStyle

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja i øvrigt et super skønt billede og dit blognavn "lidt enkelt og en del mere" passer perfekt til dig Nola :o)

      Slet
    2. Tak skal du ha' OddStyle :-)Jeg syntes at det er så svært med de blognavne....så jeg tænkte at med den overskrift var der da ikke lovet for meget ;-)
      Her kommer solen også tilbage, glæder mig :-)
      Kram herfra og tilbage ;-)

      Slet
  8. :-) Hvor sød en samtale. Jo, jeg synes nu også det kunne være fint med en mere formel omgangstone her i landet, og større respekt for hinanden (det gælder både lærere, medpassagerer i bussen, andre i supermarkedet, you name it) ville bestemt ikke skade.
    Jeg skal i øvrigt til forretningsmiddag om lidt med en potentiel samarbejdspartner fra Schweitz - nu håber jeg ikke, der er så udtalt kulturforskel, at man kunne komme til at fornærme nogen ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. ja, for alt det andet bringer jo ikke noget alligevel, snarere modsat!
      Spændende med schweiziske forretningsforbindelser!! Kunne du ikke arrangere dig på en forretningstur herned? ;-) Nej, du skal ikke være bange, lige så snart de ved at man er udlænding falder hammeren ikke så hårdt :-D

      Slet
    2. Pyyyh, håber virkeligt han ku' rumme os, for der gik da virkeligt vin i den - og iiih altså, som man da kan træde i spinaten, når man kludrer i sproget: på et tidspunkt rejser jeg mig for at gå på toilettet, og ser så at vores gæst har tabt en dansk to-krone, som jeg giver ham. Han takker og tilføjer efterfølgende, at han jo egentligt ikke engang ved, hvad den er værd. "Oh, that's not much" siger jeg, hvorefter bordet gisper og derefter flækker af grin i nærmest hysterisk latterudbrud. Hmm. Det er først lidt efter lidt filosoferen på toilettet, det går op for mig, at de har hørt mig sige "oh, that's not ENOUGH". Hvor lummert og vanvittigt pinligt :-O måtte returnere i et panisk anfald af undskylden og forklaren. Sikke en misforståelse, haha ;-D og ja, spændende med udenlandsk networking, og hvis jeg ikke har skræmt ham og firmaet bort, ku' turen godt gå til Geneve :)

      Slet
    3. hahahah den var god (jeg måtte altså også lige tænke to gange over den ;-)) Men så har I da rigtig fået ham lært dansk kultur ;-)!!! Det bliver sikkert et forrygende forretningssamarbejde hi hi. Oh ja, GEneve er ikke det værste sted :-)

      Slet
  9. Sød - og meget sigende - historie :-)

    Jeg er ikke så god til tysk, at jeg kan klare mig gennem en samtale uden at få blandet du og De grundigt sammen. Alle tager det jo pænt, men jeg spekulerer tit på, om vi (danskere generelt) bliver anset for de rene barbarer?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør I bestemt ikke :-) Det er jo omvendt en del af vores kultur hvor også det frisindede hører inde under :-)

      Slet
    2. Min yngste svømmeveninde har været aupairpige hos en dansk familie nede hos jer. Og denne lille anekdote kan jeg nikke genkendende til.
      Frø Nola :-)

      Slet
    3. det var da sjovt. Så har du sikkert også hørt en masse andre små historier fra hverdagen hernede :-)

      Slet

Har du tid og lyst, så efterlad en kommentar. Det kan være om alt eller ingenting..... glæder mig bare til at høre fra dig. Hjertelig tak!