21. juli 2013

Marstrand - svensk idyl

Marstrand, vores lille drømmeø! For at komme til øen skal man med den lille linje-færge som sejler (bliver trukket) ca. hvert 10 min. På øens højeste punkt ligger fæstningen Carlsten, der blev bygget i 1658. Under opførelsen blev fæstningen brugt som fængsel og fangerne blev brugt som arbejdskarft. At blive dømt til "Marstrandsarbejde" blev regnet som den strengeste straf i svensk lov, endda strengere end dødsstraf. En fiskeperiode i 1500 tallet gav øen en del rigdom, hvilket stadig ses i de flotte udsmykkede huse og badshotellet.
Idag er øen en populær sommerby, og en af Sveriges sejlsportsbyer, hvor der årligt arrangeres nationale og internationale mesterskaber.
Når man går rundt i byen føler man sig som i et Astrid Lindgren eventyr, som vi har tabt vores hjerte fuldstændig til :-)
Og nej....jeg er ikke færdig med at vise billeder derfra endnu...... ;-)

God ugestart til dig!

12 kommentarer:

  1. Tak i lige måde Nola, Marstrand ser ud til at være et besøg værd :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan jeg stærkt anbefale, Lene!!

      Slet
  2. Fortsæt du bare med billederne - de er skønne at se :)

    SvarSlet
    Svar
    1. okaaaay, så gør jeg da det ;-) Nogen gange er det nemlig en skam at man egentlig har en del gode (eller mindre gode) billeder liggende på computeren og ingen ser dem. Forøvrigt også en af grundene til at jeg startede denne blog :-)
      Tak fordi du kigger med, Pernille :-)

      Slet
  3. Sikke en smuk by - meget svensk, og som du siger, er byen som taget ud af et Astrid Lindgren eventyr :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Er sikker på du også ville være vild med stedet, Madame :-)))

      Slet
  4. Smukt - svensk idyl og kan godt forstå du har tabt dit hjerte :)
    Flere billeder er helt ok ;0))

    SvarSlet
    Svar
    1. Nemlig ja - dejligt, tak fordi jeg må ;-)

      Slet
  5. Suuuuuuper dejlige billeder. Åhhh gad godt have lidt ferie også. Men det kommer måske til mig i august eller september :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. jaa at finde og opleve nye steder er livet! Håber du snart kan starte din ferieplanlægning....men med solen i Danmark er der nu heller ikke så dÅrligt hjemme vel?!
      God mandag :-)

      Slet
  6. Hvor ser det lækkert ud! Det er bestemt kommet på min liste over skønne feriesteder :-)
    Glæder mig til flere billeder ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. God ide Annemette, kan virkelig stærkt anbefale det :-)

      Slet

Har du tid og lyst, så efterlad en kommentar. Det kan være om alt eller ingenting..... glæder mig bare til at høre fra dig. Hjertelig tak!