1. august 2013

Happy Bärsday Schwiiz

Idag, d. 1. august er det den schweiziske nationaldag. Det er en helligdag og den bliver fejret på forskellige måder. I næsten hver by holdes der en lille fest, hvor indbyggerne samles og der bliver holdt en talt, for det meste af en politiker. Der spises, hygges og drikkes kaffe. Mange fejrer også derhjemme og det er dagen hvor man samler familie eller venner. En rigtig schweizer hænger laterner op med schweizer flag på, stiller flag i blomsterkummerne og pynter ellers op med andre rød/hvide tilbehør.
Myten siger at staten Schweiz blev grundlagt d. 1. august 1291 på en bakketop der hedder Rüti.
Og da vi starter vores ferie idag, har vi ikke gjordt de store forberedelser, andet end lige at snige disse herlige æg ind......for en smule schweizere føler vi os jo :-)

Rigtig god august start til jer :-)

8 kommentarer:

  1. Stort tillykke med dagen;)
    Og velkommen på ferie,kan man ikke sige det.....?!!!
    Ja...det er sjov den følelse at man føler sig andet end det man er født,men jeg føler mig godt til pas at være dansker og er glad meget glad for det;)

    Knus og kram herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. ha ha, jo det kan man bestemt godt sige ;-) Tak skal du ha'!
      Ja, det er en mærkelig følelse at "hjem" er begge steder, selvom jeg tror at for mig er hjem der hvor jeg har mit hjem med mine ting. Det andet må være rødder :-)

      kram herfra :-)

      Slet
  2. Hvor er de æg flotte- er de mon købt sådan- nogle gange så savner jeg at kunne købe de der kogte æg i butikken- det er da nemt hvis man lige har glemt madpakken at man så kan købe dem færdig kogt- sælges det mon stadig sådan dernede :-)
    God ferie til jer- og god fejring AF 1. August- er der så ikke rimelig meget fest i gaderne?

    SvarSlet
    Svar
    1. ja, æggene er købt kogte og dekorerede. Og de kan købes hele året, det bruger vi også rimeligt meget, netop til madpakken eller lige ovenpå en salat. Men derimod kan vi ikke få pasturiserede æg, hvilket jeg godt nogen gange kan savne.
      1. august bliver der ikke fejret så meget i gaderne, men mere privat.....selvom der selvfølgelig da er et lille fyrværkeri i Zürich om aftenen :-)

      Slet
  3. Liebe Nola

    Und, sind die Eier schon weg? Und habt ihr den 1. August gefeiert? Ich bin mir gar nicht sicher, ob du jetzt hier bist oder in den Ferien in Dänemark? Die Schweiz wurde übrigens auf dem "Rütli" gegründet ;). Ist am Vierwaldstättersee und sehr schön dort.

    Herrliche Grüsse, Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Liebe Tina

      Die Eier sind weg und den 1. August haben wir im Flieger gefeiert ;-)Ein paar Tagen haben wir noch Ferien, und dann geht es wieder heimwärts ;-)
      Oh ja, auf den Rütli :-) Ich war selber zwar noch nie dort, es sollte aber sehr schön sein!

      Lieben Gruss
      Nola

      Slet
  4. National bevidst er og bliver man, og det uanset hvor globaliseret vi bliver.
    Det at være bosat andet sted end der, hvor rødderne er blevet dannet, gør at man tager det til sig der betyder noget for den enkelte, og medbringer noget andet fra rødderne. Det at have mulighederne for selv at vælge, betyder meget.
    Traditioner bliver et mix af globaliseringen.
    Jeg ønsker disse traditioner velkommen.
    Jeg tænker lidt på den røde farve på skalden, og de spises. Hm.... Nå, de må være okay, ellers serverede du dem nok ikke :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. jo ældre man bliver, jo mere bevist! Men det er også dejligt :-)
      Det er slet ikke noget problem, da det kun er skalden som er farvet. Vi kan købe farvede æg hele året og Schweiz er ret strenge med fødevarerne. Jeg kan huske engang hvor et dansk firma ville importere danske røde pølser til en fest, men det blev promt afvist af myndighederne ;-)

      Slet

Har du tid og lyst, så efterlad en kommentar. Det kan være om alt eller ingenting..... glæder mig bare til at høre fra dig. Hjertelig tak!