22. august 2013

På toppen

I de senere år er det næsten blevet en tradition at tage i bjergene og vandre på denne dag. Nogen gange har det været en lille nem tur med en veninde,  hvor vi også har haft tid til at hygge med en kaffe i en bjergrestaurant. En anden gang var jeg afsted alene, nød roen, mine egne tanker, naturen og den pragtfulde udsigt. Sidste år var det noget specielt, så manden og jeg havde planlagt at ville lidt højere - helt nøjagtig op i 4164 m højde. Vi tog til sydschweiz hvor vi  med en bjergfører havde aftalt at bestige Breithorn. Den ligger smukt ret tæt på vores verdensberømte chokoladebjerg, Matterhorn. Da man skal gå over en gletscher er det nødvendigt med både pigsko og at være bundet til hinanden. Turen i sig selv er ikke svær, det er mere højden som plager en, selvom vi var heldige og ikke mærkede nogen tegn på højdesyge overhovedet. Men det ved man aldrig på forhånd!
Jeg behøver vist ikke at nævne at jeg elsker bjergene, naturen og det at være ét med den :-)

Idag er jeg nødt til at arbejde, men vil i aften nyde min fødselsdag derhjemme i familiens skød.

Rigtig dejlig dag til dig :-)



44 kommentarer:

  1. Ikke så ringe med en vandretur i de skønne bjerge, og et stort tillykke med fødselsdagen, håber I får en dejlig aften. ;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. mange tak, det var en super hyggelig dag og aften. Helt rolig! :-)

      Slet
  2. Fantastiske billeder - det må have været en stor oplevelse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var det bestemt! ...men faktisk er det lidt af en oplevelse hver gang man er i bjergene :-)

      Slet
  3. Jeg vil starte med lige at råbe højt HURRA og ønske hjertelig tilykke med dagen, Nola :-*

    Det er nogle lækre billeder og sikke en tur, der går vist lidt før en nybegynder som mig kommer op i de højder, men det skal nok komme :-)

    Håber du får en dejlig aften med masser af hygge ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hjertelig tak Annemette :-*
      En herlig tur...og nu er du jo ikke helt nybegynder, sådan som jeg kan læse med. Jeg håber virkelig at I også får prøvet højderne af :-D

      Slet
  4. Hjertelig tillykke med fødselsdagen - sikke nogle vidunderlige billeder! Jeg ville have troet, man blev hundesyg af at være så højt oppe, men I vænner måske kroppen gradvist til det?

    SvarSlet
    Svar
    1. mange tak Madame! Der er forskellige kriterier som spiller ind i den højde. På dette bjerg var vi oppe og nede igen, før kroppen nåede at realisere hvor højt vi var. Det tager omkring 5 timer for den, og på den måde kan man snyde den ;-)Men ellers har du ret i, skal man vænne den langsomt til højden. Nogen får hurtigt højdesyge og andre ikke.

      Slet
  5. Hold da op nogle fantastiske billeder, ingen tvivl om at Schweiz er et smukt land, som jeg stadig har tilgode at besøge.

    Stort tillykke med fødselsdagen, håber du får en skøn aften med familien :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anita! Her er meget smukt, og jeg håber da at du kan besøge landet med din familie en dag :-)

      Slet
  6. Hjertelig tillykke med fødselsdagen♥ Skønne billeder. Sikke nogen oplevelser. Håber I kommer afsted senere på året - kunne forestille mig at der allerede er et bjerg I har i tankerne. Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Tina :-) Jeg håber også at vi når det før sneen pludselig kommer, men det er snart sidste udkast. Der er mange bjerge/vandringer i tankerne...det kommer lidt an på tiden :-)

      Slet
  7. Hold nu k*** hvor er det nogle fantastiske billeder du har fået taget og sikke smukt der er. Jeg kan godt forstå at du elsker bjergene, både de grønne og se sneklædte. :-) Og så vil jeg da osse lige ønske dig stort tillykke med fødselsdagen, sikke en vidunderlig måde at fejre den på. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hjertelig tak Catarina :-) ja, det er ren mediation at gå i bjergene, en hel verden for sig selv! I mange år holdt jeg fødselsdag med den del mennesker, men nu er jeg blevet mere egoistisk og nyder dagen uden stress og madlavning hele dagen :-) Det er det dejlige ved at blive ældre ;)

      Slet
  8. Hjertelig tillykke Nola, på denne dag blev min lille søster (nr 2) født for 48 år siden. Og wow for nogle smukke billeder, du har taget. Herlig tradition med bjergvandring på din fødselsdag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Lene :-) Og også et tillykke til din lillesøster, sjovt! Jeg er også selv godt tilfreds med den vending traditionen har taget :-D

      Slet
  9. TILLYKKE med fødselsdagen :))))

    Jeg er lige glad med, at misundelse er en grim ting, for jeg er MISUNDELIG over, at jeg ikke har den fantastiske natur i min baghave!! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hjertelig tak! haha, jo misundelig må man godt være af og til....og det er virkelig en skøn ting at have bjerge i nærheden :-)

      Slet
  10. Tillykke med fødselsdagen Nola, sikken dog en skøn natur du er omgivet af.
    Fortsat god aften.

    Mona

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Mona. Ja, du kan også tro at jeg værdsætter det :-)

      Slet
  11. Først lige - TILLYKKE med fødselsdagen igår. Håber du havde en fantastisk dag. Hvor ser de billeder fuldstændig fantastiske ud. Blev lige bombet tilbage til en fantastisk vandretur min mand og jeg havde i Norge inden vi fik børn. Det med at vandre afsted fra hytte til hytte, og nærmest ikke møde andre mennesker. DET skal vi prøve igen kan jeg pludselig mærke. God weekend!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. mange tak! Det var da dejligt at der kom et nyt ønske på oplevelses-listen! En flerdages tur er en herlig ting, det er fasinerende at overnatte i simple hytter og uden komfort!
      Håber du også havde en dejlig weekend :-)

      Slet
  12. Fantastiske bjerge og fantastiske billeder. Tak for dem. Jeg elsker også bjergene og glæder mig meget til, at jeg om knap en måned kører sydpå fra DK i bil med hus på taget for at være 5 uger i bjergene i Alperne og Dolomitterne.

    Stort til lykke med fødselsdagen, må den blive netop som du kan lide den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du ha', det var en fin fin dag :-)
      Nej, det lyder da herligt, 5 uger i camper i alperne. Jeg håber at det ikke er for koldt endnu og at I får nogle skønne efterårsdage med fin udsigt :-)

      Slet
    2. Tak Nola. Det bliver ikke for koldt. Vi har udstyret i orden til at sove i minicamper på taget. Vi har før sovet i 10 graders frost i Norge i fjeldene, da vinteren kom sidst i september 3 uger før normalt. ;-) Vi var også i Alperne og Dolomitterne sidste år på samme tid, men kun 2 uger, og da var vejret skønt med klar luft og flot udsigt. Efteråret er jo en fantastisk smuk tid, så jeg glæder mig til gensynet med bjergene.

      Slet
    3. Det lyder godt, så ved I hvad I går ind til :-) En fantastisk oplevelse I får :-)

      Slet
  13. Stort tillykke med dagen du skønne kvinde :o) Håber du blir´ fejret efter alle kunstens regler!! Åhh bjergene er helt fantastiske, ligesom skoven, stranden, vandet, himlen og ALT andet ude i naturen...

    Jeg er "gammel klatreinstruktør" og har klatret en del i Grand Canyon i Frankrig, jeg har også være i Tjekkiet og vi drøftede ofte det med at bestige et bjerg, vi fik det bare aldrig gjort... Det må være en speciel med fed fornemmelse at klatre med pigsko og være bundet sammen...

    Ha´ en skøn weekend Nola - stort kram herfra!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hjertelig tak :-D Det var en stille og rolig dag, men det passede mig fint!
      Bjergene er virkelig fasinerende og man kan føle sig helt som et med dem, men også lille og ydmyg.
      Det er en god fornemmelse at have pigsko på, så ved man at fodfæstet holder. At være bundet sammen er jeg måske mindre vild med, for jeg føler mig totalt udleveret....hvis ham foran mig falder i et gletcherhul eller snubler ned af en skråning kan jeg altså med mine 51 kg ikke holde ham og ville utvivlsom falde med!......
      Dejlig uge til dig :-)

      Slet
  14. Jeg har altid været fascineret af de rigtigt høje bjerge. Matterhorn er et af mine yndlingsbjerge, det er meget smukt, og det er synligt for de fleste, da man ikke behøver at tage op i andre bjerge for at se det.

    Desværre har jeg aldrig klatret eller besteget andet end småting, som Kebnekaise. Var lige ved at få deltagelse på en guidet tur op ad K4, men også "kun" til ca. 4200 meter. Det mislykkedes desværre, og måske er det meningen at jeg aldrig kommer op. Dine ture lyder præsist som jeg forestiller mig dem, og jeg ville ønske at jeg boede tættere på sådanne muligheder.

    Tillykke med fødselsdagen Nola, og de 4164 meter!

    Ps: Måske du havde lyst til at skrive om en af dine ture. Du ved, hvilke tanker der går forud, selve planlægningen, det praktiske om evt. sikkerhed, og hvad man skal huske at have med, og naturligvis oplevelserne på selve op- og nedstigningen. Det må meget gerne, være om dine "småture". Jeg vil gerne overtale min hustru og søn til at hike, og da ingen af os har erfaring eller træning, for den sags skyld ville det være skønt med førstehåndsinfo.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din hilsen :-)

      Jeg er også fasineret af de høje bjerge, de virker så stolte og majestætiske. Matterhorn er et fantastisk bjerg og når man står lige nedenfor det får man næsten kuldegysninger for det er så smukt. Det højeste jeg har være oppe er 5895 meter, på Kilimanjaro. Og der kan man ikke undgå at mærke højdesygen. Sjovt at du netop nævner Kebnekaise, den har vi snakket om et par gange at vi gerne ville bestige, måske du kunne give nogle tips derfra? :-)

      Det vil jeg da gerne overveje at fortælle lidt om, hvis det interesserer nogen. Og tit har jeg også fantastiske billeder fra de forskellige turer. Så tak for din respons :-)
      Jeg håber virkelig at du kommer afsted og får din familie med, for det er en skøn og meget tilfredsstillende oplevelse.

      Slet
  15. Hello Dear ! :)
    Great and interesting.
    Yours. Have a nice day.

    Patricia & Daniel

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello Patricia and Daniel

      Thanks a lot, I wish you the same :-)

      Slet
  16. Tænk at bo i nærheden af så smukke bjerge WOW !!! Du skal da lige have et stort forsinket TILLYKKE fra mig *KNUS*

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak Gitte :-) Ja det er det bestemt og jeg føler mig også ret taknemmelig over det!

      Slet
  17. Hold nu op hvor ser det alt sammen fantastisk ud. Og sikken en lækker blog du har - jeg føler mig helt fjollet over slet ikke at have mødt dig / den før nu. Jeg glæder mig til at følge dig. KH Julia

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak Julia, hvor er du sød! Jeg glæder mig også over at du har fundet mig........så jeg hopper en tur over til dig nu. :-) Kh Nola

      Slet
  18. Ligesom ovenstående, må jeg altså lige kommentere i dybeste misundelse! :) Ser virkelig virkelig virkelig dejligt ud.. Og tillykke med dagen i sidste uge!

    Christian

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du ha' Christian og dejligt du kiggede ind og endda lagde en kommentar!
      Det er en gave at bo her så tæt på en skøn natur,og du kan tro at jeg husker og nyde det! :-)

      Slet
  19. Gratulerer med 22. august! For en herlig feiring av dagen! : )
    Fantastisk flotte bilder fra turen! Jeg var for mange år siden i den lille byen Zermatt, mener vi kunne se Matterhorn derfra?

    Ønsker deg gode dager, selv nyter jeg late dager på Kreta ; )

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak skal du ha' Anita :-) ja, det er noget andet end kaffe og kage ;-) men lige i min stil. Du har ret, Matterhorn ligger lige op og ned af Zermatt, som i øvrigt er en fantastisk by.

      lyder dejligt med Kreta! Nyd det hele :-)

      Slet
  20. Fantastiske billeder, dejlig natur, og skøn beretning.
    Ønsker dig et forsinket tillykke med fødselsdagen.
    min den yngste fylder år den 19/2 og jeg den 23/2 - måske kan jeg huske dig i 2014, da det minder lidt om noget jeg har tæt inde på livet, altså du og din den ældste, bare lige et ½ år senere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak :-) Det var da sjovt med de tal-rim, så må vi huske på hinanden :-)
      God aften :-)

      Slet
  21. Sikke skønne billeder og tillykke med fødselsdagen, omend forsinket :)

    SvarSlet

Har du tid og lyst, så efterlad en kommentar. Det kan være om alt eller ingenting..... glæder mig bare til at høre fra dig. Hjertelig tak!