9. september 2013

Og tiden der gik..


Svups!..og en uge er gået. Jeg har døjet med ondt i halsen og temperatur, men lige præcis midtimellem ikke at være rigtig syg og så dog lidt småsløj.
I sidste uge var jeg pga arbejdet hos FIFA. Deres hovedkontor ligger her i Zürich, og det ligger smukt på et af byens højeste steder og tæt op af skoven. In 2004 blev det gamle hovedkvarter revet ned og det byggeriet til det nye startede. Grundstenen som ligger i fundamentet er en stålformet fodbold med en diameter på 1.3 m, den er fyldt med 204 poser med jord fra hvert medlemsland. FIFA vil dermed symbolisere at bygningen står på jorden af hvert medlemsland. I slutningen af 2005 stor bygningen færdig.
I "Home of FIFA", som det bliver kaldt, er der 270 arbejdspladser, et auditorium til 200 personer, 240 underjordiske parkeringspladser. Udenfor er der naturligvis en fodboldbane af international standard forbundet med underjordiske omklædningsrum og mødelokaler. 
Hele bygningen er i 9 etager, hvoraf 6 af dem befinder sig under jorden. Hele herligheden kostede 180 millioner Euro og blev planlagt og bygget af en af Zürichs kendteste arkitekter, Tilla Theus.
Der er og var megen snak om bygningen og dens storslåenhed, men som i så mange andre sportarter idag, er der utroligt mange penge og prestige i det.
Ihverttilfælde var det for mig sjovt at se det hele......også selvom fodbold ikke siger mig en dyt! Men tror dog at jeg ville have genkendt Sepp Blatter hvis jeg havde set ham ;-)

God ugestart til dig :-)


18 kommentarer:

  1. Håber at du får det bedre i løbet af dagen. Tit er det der midt imellem det værste! Spændende læsning - sikke en bygning. Ideen til grundstenen er virkelig speciel synes jeg. Ser ikke fobold men det gør mændene i huset så lidt kender jeg da til de fleste hold og spillere. Har en veninde der nok slår os begge. Hun pegede for nyligt på et billede og kaldte Beckham for Ronaldinho!!!! Også en dejlig uge til dig♥

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du ha' Tina, det går fremad :-)Ja, det er spændende at se sådanne bygninger, selvom indholdet ikke interesseret stort. Din veninde er da den allerbedste :-D Præcis mellem de to kender jeg nok godt forskellen ;-)
      God uge til dig også :-)

      Slet
  2. He he..... Henrik min kæreste, snakker, når han har chancen, om FIFA headquaters når han har muligheden for det! Han besøgte det sidste år i september..... Og var endda så heldig at støde på Sepp Blatter. Det imponerede ham, selvom fodvold ikke interesserer ham en dyt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor sjovt! Ham Sepp Blatter kunne jeg da også godt have tænkt mig at møde, troede også at der var en chance for på et tidspunkt ankom der 4 sorte mercedes og kørte hen foran hovedindgangen....men jeg kendte ihverttilfælde ingen af dem der steg ud ;-D

      Slet
  3. Jeg var nød til at vise min mand dit indlæg, han var vildt begejstret over, at det var en pige der havde skrevet dette indlæg, han er fodbold-tosset og konen analfabet inden for det område.

    Han var ved at dø da jeg spurgte om Sepp Blatter var en fodbold spiller ;O) HI HI

    Mona

    SvarSlet
    Svar
    1. hahahah, tak for dagens grin Mona :-D :-D Du kan hilse din mand og sige at det var bygningen og selve tankerne bag som imponerede mig ;-) Og selvfølgelig syntes jeg også at det er vildt at bygge sådan et "tempel" bare fordi nogen kan sparke til en bold - men markedet er der jo ;-)
      Den var ellers go' den med Sepp Blatter :-D Tror også kun jeg kender ham fordi han tit er i medierne hernede.

      Slet
  4. Ha ha ha...fodbold siger heller ikke mig NOGET SOM HELST - men derfor kan man jo godt være fascineret af detaljer, tanker bag mm. :-) Håber du er ved at være frisk igen Nola!

    SvarSlet
    Svar
    1. nemlig Anne-Mette, det var også det som fasinerer mig. Syntes altid det er spændende at se og følge bygninger, hvilket materiale og farver der er brugt og især tanken bag :-) Tak, er ved at være næsten klar igen:-)

      Slet
  5. Det er altid spændende at se på arkitektur, men fodbold siger mig intet :-) Rigtig god bedring, Nola!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Madame! Sådan har jeg det også :-)Men det er jo i orden at skære fra og kun tage det med som interesserer éen ;-)

      Slet
  6. Smukt by og dejlige billeder, håber du snart er frisk igen, lige præcis punktet mellem at være skidt, men alligevel ikke rigtig, er virkelig energidræbende. Ha´ en dejlig start på en ny uge!
    Kram OddStyle

    SvarSlet
    Svar
    1. det går meget bedre Tina :-)
      Også en super uge til dig :-)Kram

      Slet
  7. En fantastisk fortælling, super spændende.
    Jeg troede kun FIFA var et computerspil, sønnen har det på ønskesedlen hvert år til fødselsdagen, da der udkommer en ny version hvert år. Har nemlig givet ham det et år, og undrede mig så, hvorfor det så var på igen året efter :-)
    Jeg er dog ikke helt så fodbold dum, som en reklame fremstiller, kan godt lidt fodbold dialekt.
    Tak for nogle dejlige billeder. Sender dig en masse healende tanker

    SvarSlet
    Svar
    1. hihihi, den var rigtig god - nej, der er lidt mere bag det end computerspil! ;-)
      Tak for tanker og ha' en god dag :-)

      Slet
  8. Sepp Blatter hvem er han? Hvis han er fodboldspiller, kan du heraf læse, at fodbold heller ikke siger mig en dyt, jeg er total fodboldignorant. ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. hihi jeg ved også kun hvem han er fordi jeg tit læser om ham i avisen, da han lever og bor her :-) Til din orientering er han præsident for FIFA (verdensfodboldforbunget) :-)

      Slet
  9. Som altid super smukke billeder, så interessante og flotte at de vækker min opmærksomhed selvom fodbold heller ikke vækker den helt store jubel indeni mig:-) Ahh det er så træls med det små sløjhed, men titter med på IG og kan se, du er produktiv trods alt med alle dine smukke kreationer:-) Rigtig god bedring og hav en rigtig dejlig aften:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din søde kommentar :-) Te og lav profil, så går det fremad :-)
      Dejlig aften til dig også :-)

      Slet

Har du tid og lyst, så efterlad en kommentar. Det kan være om alt eller ingenting..... glæder mig bare til at høre fra dig. Hjertelig tak!