4. oktober 2013

Europas sydligste punkt


I går...eller var det i forgårs?! Det er utroligt hvor man mister tidsfornemmelsen når man ikke kører efter en tidsplan. Vi kørte ned til europas sydligste punkt som hedder Tarifa og ligger her i Andalusien. Det er stedet hvor to kontinenter mødes og også de to have; middelhavet og atlanterhavet mødes i Gibraltarstrædet. Det er et fantastisk sted, som har fascineret mig lige siden jeg lærte om det det i skolen. Strædet er på det tyndeste sted kun 16 km bredt og man ser tydeligt Afrika, og som her bjergkæden i Marokko. At der mens vi stod der lige sejlede et Mærsk containerskib gennem gibraltarstrædet, gjorde absolut ikke synet værrer.
I strædet mødes de to have, hvilket pga. strømninger, varme, fersk- og saltvandindhold giver den perfekte plankton til delfiner og hvaler, og de holder til der hele året. Vi tog på en hvalsafari og så stimer af delfiner i op til grupper på 200 og omkring 10 hvaler så vi også. En kæmpe oplevelse at se dem i deres naturlige element.
Så er ferien ved at være brugt og hverdagen står parat....men også kun næsten :-)

20 kommentarer:

  1. Det var dog et utroligt billede med bjergkæde, Mærsk og hvaler/delfiner... Har du fotoshoppet?
    Jeg var i Gibraltar engang, men jeg så dog ingen af delene kun en engelsk telefonboks.

    SvarSlet
    Svar
    1. haha....Nej det har jeg helt sikkert ikke, det er 100 % virkelighed!
      Jeg mener faktisk at Mærsk ejer en containerhavn lige i nærheden af Gibraltar, så det er slet ikke noget sjældent syn dernede. Gibraltar hører jo også til England, men skiller sig noget ud dernede.

      Slet
  2. Fantastisk at se dine billeder - hvor må det være spændende med en hvalsafari og at se stimer af delfiner. Nyd jeres sidste rest af ferie :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var ret fantastisk!! Og næsten lidt uvirkeligt, for vi er jo desværre slet ikke vant til det.

      Slet
  3. At besøge blogland åbner muligheder for at komme med på opdagelse. Tak fordi du deler og god ferie lidt endnu :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har du da ret i...jeg deler gerne og syntes at det er herligt at nogen har lyst til at følge med. Tak for det :-)

      Slet
  4. Enig med Lene!
    Nogle blogs giver mulighed for at opleve steder, man sikkert ikke selv ville komme.
    Derfor følge jeg denne blog tæt ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak det er sødt :-) En af fordelen ved blogverdenen!

      Slet
  5. Fantastisk flotte fotos :-) Jeg var i Marokko i januar i år. Meget spændende og meget anderledes.

    SvarSlet
    Svar
    1. vi tog færgen over for 2 år siden til Tanger, Marokko. Og det var noget af en oplevelse, en helt helt anden verden, så tæt på og dog så langt fra.

      Slet
  6. Når jeg læser dette, trænger jeg allerede til ferie igen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. haha det kan der da godt være noget om ;-)

      Slet
  7. Skønne billeder Nola og nogle dejlige oplevelser I har haft på jeres ferie :-) Nu er energien forhåbentligt ladet op til at vende hjem til hverdagen :o) At rejse, er at leve! Gode gamle H.C. Andersen.
    Nyd søndagen - kram OddStyle

    SvarSlet
    Svar
    1. det er helt rigtigt, man ser og oplever helt andre ting, som berører en og sætter andre tanker igang, det er helt sikkert sundt!
      Dejlig uge til dig :-)
      Kram

      Slet
  8. Hvor vidunderligt at opleve delfiner og hvaler i naturen :-) Tillykke med oplevelsen!

    SvarSlet
    Svar
    1. En fantastisk oplevelse! Det var bare natur pur :-)

      Slet
  9. Lækker lækkert lækkert, Nola - jeg har helt bestemt puttet det feriemål på listen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan jeg også stærkt anbefale Annemette!! Det ville lige være noget for dig/jer med kameraerne :-)

      Slet
  10. Whau...Sikke en masse skønne oplevelser på én og samme gang! Og meget fortællende billeder - super skønt! Med ønsket om en dejlig hverdag igen, kh. Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. det var en fantastisk ferie! En masse oplevelser og samtidig en del afslapning, perfekt!
      Tak og også en fin uge til dig Anette :-)

      Slet

Har du tid og lyst, så efterlad en kommentar. Det kan være om alt eller ingenting..... glæder mig bare til at høre fra dig. Hjertelig tak!