3. november 2013

Maki, Nigiri, Temaki og Chirashi

er ikke mindre end navnene på de Sushi de fleste af os kender bedst. At jeg så aldrig kan huske dem og slet ikke hvad der er hvad, er noget helt andet ;-)
Ældste pigen og jeg var på Sushi kursus igår aftes, da vi i alt for lang tid kun har lavet Maki herhjemme (det er de små med grønne tangblade viklet udenom), og nu gerne ville kunne trickene til at rulle de andre. Det var 4 intensive timer med en japansk lærerinde der fortalte både om bordmanerer, om en sushikoks uddannelse, om hvordan laks og tun skæres perfekt og med hvilken kniv. Vi fik også en opskrift på hvordan man selv kan lave indlagt ingefær, det var noget kraftigere i smagen end dem man køber færdige, men også mere naturlig, så den skal prøves i næste uge. Og aftenen sluttede selvfølgelig med at vi spiste os mere end mætte i alle lækkerierne. En herlig aften :-)

20 kommentarer:

  1. Hvor er det en super ide at gøre sammen med sin datter og smukt billede :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var nemlig rigtig hyggeligt og en anden måde at være sammen på :-)

      Slet
  2. En så fantastisk lækker ide.

    Min den yngste er så god til at lave sushi, hun har leget en periode, og wupti, så kom det til hende. Hun er bedre til det end vores lille take away i centrum, de er alt for løse og falder fra hinanden, når jeg, som er et fjumrehoved som pindespiser.

    Det er altid så spændende at hører om, og tage nogle andre kulturer ind i vore hjem/køkkener.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder dejligt! Faktisk lærte vi også at sushi spiser man egentlig med fingrene....så du kan sagtens være med :-)

      Slet
  3. Ich versteh es leider nicht, aber die Bilder sehen lecker aus!
    Liebste Grüsse
    Melanie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hey hallo Melanie, schön das du vorbeischaust :-) Ich überlege manchmal den Blog doppelsprachig zu schreiben, komme aber immer zu dem Resultat das es viel zu viel Zeit in Anspruch nehmen würde. Und dann natürlich alle die grammatischen Fehlern...... :-/
      Herzliche Grüsse
      Nola

      Slet
  4. hahaha, hab nun den translater eingeschaltet=)!

    SvarSlet
  5. Uhm, elsker sushi og laver det også selv, men kan heller ikke huske navnene. Og de mere avancerede ting, ja, dem får vi på restaurant :) Det må være spændende, at få lært noget af det - og høre noget om den japanske madkultur. Og smukt billede.

    SvarSlet
    Svar
    1. ja, sushien lægger ikke så tungt syntes jeg og er en rigtig god variation til det man altid spiser. Men jeg nyder nu også at få det serveret på restaurant ;-)

      Slet
  6. Sikke en god ide :) . Jeg elsker også sushi men får det alt for sjældent - manden bryder sig ikke om alle de ris!! Min yngste har lovet at lave det til mig en dag :) Fik lige øje på kammuslingen - uhmm dem er jeg også vild med - er nok meget til rå fisk og halvråt kød - grr. ;0))

    SvarSlet
    Svar
    1. Sjovt nok, er jeg heller ikke helt vild med ris i alle andre retter, men i Sushi er det perfekt :-) Kammmuslingen var virkelig lækker, især i tynde skiver med soja over :-)

      Slet
  7. Fantastisk hyggeligt og så smager det jo så lækkert. Mine piger har lavet det sammen med deres "store søstre".

    SvarSlet
    Svar
    1. det lyder dejligt, faktisk er det noget man godt kan gå og hygge sig med sammen, for det tager jo lidt tid at få det hele skåret ud :-)

      Slet
  8. Åh, sushi - det ser herligt ud!

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var også helt friskt og lækkert :-)

      Slet
  9. Det lyder som et rigtig spædende kursus og dejligt, at I kunne dele oplevelsen med hinanden!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var en super oplevelse at kunne dele, og nu er vi ja så to om at kunne ;-)

      Slet
  10. Sikke da en dejlig måde at være sammen med din datter på. Snakken og hyggen er altså en helt anden, når man er fælles om nogle ting end bare 'hverdagspraktikken'. Jeg vil skrive mig 'sushi-kursus' bag øret, for herhjemme er vi alle fire helt vilde med sushi. Dog har ingen af os selv prøvet at lave det ;o).
    Første gang jeg selv prøvede at spise sushi var i Japan for omkring 15 år siden, da min mand arbejdede derude. Det var en helt speciel god oplevelse. Aldrig havde jeg prøvet noget lignende og derudover var der en særlig respekt og nærmest højtidelig stemning omkring kokkenes tilberedning af de enkelte stykker sushi. Nå,- nu sidder jeg helt og svømmer hen over den tur. Kunne være skønt at komme derud igen. Ha' en dejlig torsdag. Kh. Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var en dejlig aften, og som du siger, en herlig måde at være sammen på.
      Uiii Japan, det lyder rigtig spændende!! Hun fortalte også i kurset at det kunne tage helt op til 7 år at blive uddannet som sushikok, så du har ret i at der er stor respekt over det.
      Også god aften til dig :-)

      Slet

Har du tid og lyst, så efterlad en kommentar. Det kan være om alt eller ingenting..... glæder mig bare til at høre fra dig. Hjertelig tak!