12. december 2013

December dage

Jeg ønsker hvert år at december ville indeholde mange flere dage end alle de andre måneder i året. Dagene går alt for hurtige, jeg ville gerne have meget mere tid til at bage, hygge, klippe, finde på de rigtige gaver og invitere alle dem jeg kender på æbleskiver og varm gløg.

Den 18 årige fødselar fik vi fejret hele 2 gange i denne uge, først med venner og igår med familie og gudforældre. Det at have en gudfar og en gudmor har hernede en anden værdi end jeg kender fra Danmark, eller fra et andet land. De er næsten en del af familien og plejer et tæt forhold til deres gudbarn. Ofte er de med til den 1. skoledag og deltager på mange områder næsten på samme linje som bedsteforældrene. Vores børn har altid glædet sig til at gøre noget specielt ud af både fødselsdags- og julegaver til deres gudforældre, og det er ikke småting der er blevet malet, formet og klistret til dem. Og jeg kan se at selv nu, hvor de er næsten voksne, bliver disse udvalgte ved med at have en stor plads og betydning for dem. Det er herligt!


18 kommentarer:

  1. Hvor er det rigt med nogle traditioner, som er med til at gøre mange dele af livet mere dybde. Ikke at det gør det pr. definition, men der sker noget ved at have en gensidig forpligtelse. Smukhed i verden hvis vi kærede os mere om hinanden på den gode og rummelige måde. Smukt billede, minder mig om serien, "Halvbroderen" en norsk/dansk serie fra 2013

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har du helt ret i Sidse, gensidig forpligtelse ville gøre mange godt og få en del ting til at se anderledes ud! Serien kender jeg ikke, men syntes at der er noget majestætisk over træer som står helt alene og ranke :-)

      Slet
  2. Synes også tiden går alt for hurtigt her i december. Vi er allerede halvvejs til jul. Skal arbejde 5 dage i næste uge, så der kommer tiden til at flyve afsted.
    Hvor er det en dejlig tradition med gudforældrene. Det lyder virkelig hyggeligt.
    Hav en dejlig weekend Nola

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du ha' Sine, håber også din var en af de gode :-) Ja, nu kører slutspurten og heldigvis har jeg også juleferie efter disse 5 arbejdsdage i næste uge :-)
      God aften :-)

      Slet
  3. Tillykke med sønnen...18 år er jo en stor dag nøjagtig som den første skoledag :-) sikke en dejlig tradition med gudforældrene. God weekend i Danmark knus til dig

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gitte :-) Det var en stor dag både for hende og for os,...og også lidt mærkelig syntes jeg.
      Det var en fin weekend i DK og nu står arbejdsslutspurten for døren i næste uge :-)

      Slet
  4. Tillykke med barnet, og sikke et flot vinterbillede du serverer for os :-)
    Faktisk er både jeg og to af mine søskende opvokset med nogle gudforældre der minder meget om dem du beskriver. Jeg har prøvet at føre det videre til mit gudbarn, men det faldt ikke i god jord, når ikke søsteren, som jeg ikke var gudmor til kunne opnå det samme.

    SvarSlet
    Svar
    1. ja, der kan godt komme lidt rivalitet på kant. Men jeg syntes det var flot at du prøvede og leve fuldt op til den rolle som du havde sagt ja til. Faktisk syntes jeg også at det er en smuk geste.

      Slet
  5. Hjerteligt tykke med den 18 årige.
    Jeg fik en tanke mht. længden af december mdr. hvad ved du laver en ny tradition, involvere november i forberedelserne, laver de ting der ikke har problemer med holdbarhed etc i november, eller måske allerede når julen bliver pakket ned. Bare nogle tanker ;-)
    Det med gudforældre er en fantastisk ting, især når der er de traditioner forbundet med dem, som du beskriver. Det var noget jeg godt kunne have brugt, både min ex (børnenes far) og jeg er enebørn, og deres farmor og farfar var gået tidligt bort, så familien var meget lille.
    Ønsker dig / jer en dejlig weekend og dejlig december.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Karin. Det er en god ide :-) jeg tænker hvert år at "til næste år" ...men af en eller anden grund klapper det ikke ;-)
      I et tilfælde som jeres ville det have været fantastisk at have nogle personer som var tætte ved børnene.
      Rigtig dejlige uge til dig også :-)

      Slet
  6. Tillykke med barnet, som nu med sine 18 år hører til 'det at være voksen'?
    Jeg har det fuldstændig som dig mht. december...VUPTI, så er vi tæt på jul og året er snart gået. Og hvert år tænker jeg også "Næste år skal jeg være tidligere igang",- men det sker ligesom ikke ;o)
    Men hva' søren,- de gode intentioner er der og det bliver en skøn jul hvert år. Hér glæder vi os også alle fire til en juleferie, der starter fredag eftermiddag og varer helt til 5. januar. Ikke de voldsomme planer - bare julehygge og en masse dage til fri disposition = total luksus.
    En dejlig uge til dig. Kh. Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Anette :-) ja, voksen er et stort ord! som det nok tager lidt tid at komme til at leve helt op til ;-) Du har ret, det bliver jul alligevel og vi når da også det meste...eller ihverttilfælde det vigtigste ;-)
      Rigtig god uge :-)
      Kh Nola

      Slet
  7. Hvor er det dejligt med forholdet til gudforældre hos jer - jeg tror, det var sådan her tidligere. Rigtig god førjuletid til dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er muligt Ihverttilfælde kan jeg huske at jeg selv var ret gammel før jeg fandt ud af hvem der egentlige var mine gudforældre.
      Også en dejlig juletid til dig Madame :-)

      Slet
  8. Tillykke med din datter Nola! Stærke relationer er guld værd uanset om det er familie i ordets oprindelige betydning eller om det er som du beskriver det. Jeg har det på samme måde med december, som du og mange andre, som også har kommenteret her. Jeg vil bestemt inddrage november mere næste år, og i år har jeg aflyst så mange af drengenes juleafslutninger på fritter, skole, fritidsaktiviteter og lignende som jeg har kunne komme afsted med uden at blive alt for upopulær, for at vi som familie har kunnet nå at hygge. Skolen, hvor de alle tre går havde en stort anlagt julefest for alle årgange og forældre, så synes jeg altså at vi godt kunne droppe klasseafslutningerne i ugen efter, for de har jo også juleafslutning i klasserne inden juleferien.. Det dejlige billede fik det helt til at gibbe i mig, det minder nemlig rigtig meget om en af mine yndlingspletter i Prag. Ha' en dejlig ny uge Nola. Kh. Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du ha' Mette! Ja, at vide nogle gode holdepunkter er vigtige og kan gøre livet en del nemmere.
      Jeg syntes også at julen bliver mere og mere overskruet år for år. Selvom jeg må sige at nu hvor børnene er store og der ikke kommer det pres udefra skole eller institioner, er det faktisk meget hyggeligt. Det jul der laves, bliver for det meste lavet derhjemme. Og sådan skal det også være! Sjovt at du skriver, du prøver at aflyse en del ting uden at blive upopulær ;-) Sådan kan jeg også godt have det!!
      Rigtig god før og næsten juletid til dig :-)

      Slet
  9. Hvor er der smukt! Vi mangler stadig noget julevejr og som jeg kan se på vejrudsigten er det da helt galt i Danmark hvor vi tager op på lørdag - der er 10 plusgrader i Blokhus, og det er bare ikke julevejr ;-)

    Dagene flyver bare forbi og jeg når heller ikke det halve af det jeg havde planlagt for december :-(

    Forsinket tillykke med datteren, min feedly er også fløjet forbi, der er jeg bagud med alle de skønne indlæg rundt omkring :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. uh ja, frost og sne hører altså bare julen til. Håber da at DK når at få vintervejr, for sjap og regn er bare noget af det kedeligste.
      For tiden når jeg heller ikke at komme forbi alle de blogge jeg gerne vil....men heldigvis bliver det jo januar igen :-)

      rigtig god tid og førjule plægning :-)

      Slet

Har du tid og lyst, så efterlad en kommentar. Det kan være om alt eller ingenting..... glæder mig bare til at høre fra dig. Hjertelig tak!