18. december 2013

Den fulde måne

I går var det den sidste fuldmåne i dette år. Jeg har længe haft et ønske om at prøve at fotografere den, lege med lukketider og se om der kunne blive et brugbart billede ud af det. Og pludselig der midt i madlavningen lyste den så smukt ind af vinduet at jeg var tvunget til at lægge alt og bare prøve kræfter med den :-) Og selv syntes jeg at lykkedes meget godt. Selvfølgelig ville jeg gerne have haft den noget tydeligere, men med udstyr og tid der stod til rådighed er jeg tilfreds. Og så vil jeg lige nævne at billedet ikke er bearbejdet, det er kun skåret til.
Og jeg sukker over den hver gang... for findes der noget mere fascinerende end sådan en fuldmåne?!

27 kommentarer:

  1. Også her slukkes der over månen. Den er så smuk som den hænger der på den natsorte himmel.
    Må vist se om jeg kan finde vores stativ så jeg også kan prøve kræfter med månen en dag :) det er et meget smukt billed du har fået :)

    SvarSlet
    Svar
    1. den er intet mindre end fantastisk :-) Det må du absolut se at prøve, der er nu noget tilfredsstillende ved selv at have taget billedet.
      Rigtig god dag :-)

      Slet
  2. Jeg kan også stå og kigge op i nattehimlen i timevis, og det er da et helt fantastisk billede du har fået taget! Månen lader sig ikke indfange af hvem som helst ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. nemlig! Så kan man drømme så dejligt og ønske sig alle steder hen. Ja ihverttilfælde var den min i et kort øjeblik :-D

      Slet
  3. Whau - sikke et smukt billede! Godt fanget 'midt i det hele' ;o).
    Ønsker dig en dejlig dag og et tillykke med fangsten.
    Kh. Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anette :-) ja, man må gribe chancen når den er der.
      Rigtig god fredag til dig :-)

      Slet
  4. Super godt taget ... Og virkelig fascinerende er den :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marianne - ja den er herlig :-)

      Slet
  5. Der skal som slet ikke noget specielt udstyr til for at tage et flot billede af månen. Jeg tog også et i går og det håndholdt og med en zoomlinse på. Det er nemlig ikke så meget lukketiden det kommer an på så lusmålingen - det er den man skal have styr på. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg valgte stativ, syntes ikke at det ellers blev godt. Lysmålingen giver et prej, men har oplevet et par gange at den selvvalgte lukketid var mere i min smag :-)
      Siden i morges kan jeg se din blog igen og dermed også månebilledet :-)

      Slet
    2. Det er så simpelt at fotografere månen - som du kan se på mit måne billede så viser jeg instillingerne - ret lige til og jeg har taget mange måne billeder med det kamera du også har. Og alle er "straight out of the camera" - redigere nemlig sjældent mine billeder. :-)

      Slet
  6. Hvor er det blevet godt, troede det var lukketiden det drejede sig om, men kan læse Catarina siger lysmåleren.
    Måske jeg skulle prøve næste gang der er fuldmåne.

    Mona

    SvarSlet
    Svar
    1. Det skal du helt sikkert prøve Mona! Lysmåleren er en slags gennemsnitsindstilling som fører tilbage på en database. Men prøv også at lege med justeringerne selv...og en hurtig lukketid kommern man nok ikke udenom :-)

      Slet
  7. Du får også lige et wauw med på vejen her Nola, jeg er helt vild med det billede!

    SvarSlet
  8. Hvor er det vanvittigt flot! Flot flot!

    SvarSlet
    Svar
    1. Meget fascinerende og ret magisk :-)

      Slet
  9. Den var nemlig lige præcis usædvanlig flot, det tænkte jeg også over - og STOR. Flot flot billede!! Hæ, og så ved jeg ikke, om det er fordi jeg er lidt beton fikseret disse dage, men ser den ikke ud som om den er støbt i beton og mættet med fed sæbespånevand :-) Eller ER det måske alligevel bare mig???

    SvarSlet
    Svar
    1. haha, det kan du godt have ret i :-D Så er den lige blevet indfarvet et par steder først så den får en flot overflade......men med den vægt havde den næppe hængt deroppe ;-)
      Den var nemlig helt klar og størrer end normalt - herligt!

      Slet
  10. Jeg stopper også tit op når der er fuldmåne. Bare for at stå og kigge. Synes simpelthen den er så fasinerende.

    SvarSlet
    Svar
    1. ja, den sætter megen gang i drømme....og man føler en vis fortrolighed med den ;-)

      Slet
  11. Herlig bilde, og godt fotografert av deg : )

    Ønsker deg fine førjulsdager, Nola!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anita, sødt sagt af dig som profi :-)
      Rigtig glædelig jul til dig også :-)

      Slet
  12. Når chancen byder sig, så er det med at springe til, hvis det er muligt at smide alt fra sig.

    Månen er smuk, og den aften var der også klart vejr her i dk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er det nemlig, for pludselig er chancen forbi. :-)

      Slet

Har du tid og lyst, så efterlad en kommentar. Det kan være om alt eller ingenting..... glæder mig bare til at høre fra dig. Hjertelig tak!