2. oktober 2014

Grønland - Kalaallit Nunaat 1



Efteråret banker kraftigt på, bladene er godt igang med at farve sig i de skønneste gyldne farver og det opfylder mig meget i år og pirrer på en god måde til min kreativitet. Men før jeg hengiver mig totalt vil jeg holde mit løfte og tage jer med på en billedserie fra vores sommerferie på Grønland! Jeg havde ikke regnet med at ville vise så mange billeder, men da jeg først kom til at sortere i dem blev det ret svært at begrænse sig og der opstod 5 indlæg ...... så følg med hvis du har lyst :-)

Grønland har altid været på min ønskeliste, sikkert af den grund at naturen er storslående og ikke at finde ret mange andre steder i verden. En natur der er vild og rå, men på et øjeblik kan forvandle sig til at være sart og smuk - en ulv i fårepels! For deroppe kører det på naturens præmisser, det er den som bestemmer, mennesket synes så meget mindre og må forstå at tilpasse sig!

Vi tog derop i midten af august og en af de ting jeg glædede mig til var at solen ikke gik helt ned. Den første nat sov jeg faktisk ikke, for jeg måtte bare stå op hver time og kigge ud af vinduet ;-) Der er altså noget magisk over lyset om natten. Vi startede med at flyve til Kangerlussuaq (Søndre Strømfjord), det gør de fleste for det er det eneste sted de har så stor en lufthavn at de store maskiner kan lande. Derefter skulle vi direkte videre til Ilulissat (Jakobshavn) men vores fly blev uskudt pga tåge. Det gik videre med små forskinkelser og til sidst efter 10 timers forsinkelse kunne vi endelig komme med den lille flyver og efter 40 minutter landede vi i grønlands 3. største by som tæller ca. 45oo indbyggere.

Billede 1: ind over indlandsisen - så var vi der endelig!
Billede 2: Ilulissat som ligger ved mundingen af Isfjorden
Billdede: Lufthavnen i Illulisat - hold tungen lige i munden!
Billede 4: Nat

2 kommentarer:

  1. Jeg er inficeret med Grønland. Boede der i 4 år. SAVNER det hele. Smukke billeder.

    SvarSlet
    Svar
    1. DET kan jeg godt forstå Sidse! Det er et helt unikt land som bare går dybt under huden. Du må have massevis skønne minder med hjem :-)

      Slet

Har du tid og lyst, så efterlad en kommentar. Det kan være om alt eller ingenting..... glæder mig bare til at høre fra dig. Hjertelig tak!