5. oktober 2014

Grønland - Kalaallit Nunaat 2





Ilulissat ligger som sagt ved mundingen af Isfjorden - forøvrigt betyder Ilulissat isfjeld på grønlandsk. Isfjeldene brækker af ved kanten af Indlandsisen hvor de presses den 60 km lange vej igennem fjorden indtil de efter ca. 1 1/2 år når ud i havet ved Ilulissat. De strækker sig over 100 m over havets overflade og der strømmer 40 tons is dagligt ud i havet.
Der er en fin lille vandretur fra byen og ned til Kællingekløften hvor man den første gang møder et helt spetakulært syn!! Vi tog en lidt længere vandretur, men mere om det senere.
Selve byen er overskuelig, farverig og fuld af grønlandsk charme. Det er interessant for mig som farvekonsulent at se deres meget farverige huse og især at fundere over farvevalget. Jeg kom dog hurtigt til den konklusion at det må være tilfældighedernes farvekort de bruger ;-) Da floraen er ret tilbageholdende og der ikke vokser særligt meget deroppe, og vinteren jo er hvid, siger de at deres huse er deres blomster og derfor så farverige!

Billede 1: Ilulissat
Billede 2: Ilulissat ved Isfjorden
Billede 3: Byggestil og farve fuld af charme
Billede 4: Udsigt ved Kællingekløften
Billede 5: Isfjorden

6 kommentarer:

  1. Når nu jeg aldrig selv har været i Grønland, så er det skønt at du deler din oplevelse med mig i form af smukke billeder og ord, tak :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at du følger med Lene. Håber at der bare lidt af den fantastiske følelse over på den anden side af skærmen, som man har når man står der live :-)

      Slet
  2. Sikke nogle skønne billeder, tak fordi du deler dem

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør jeg gerne Pernille. Det er virkelig et sted som jeg ønsker alle skulle opleve :-)

      Slet
  3. Kære Nola, tak for de meget smukke billeder. Jeg drømmer selv om at komme til Grønland. Den drøm er ikke lige inden for rækkevidde, så jeg har virkelig nydt at følge med. Knus Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Mette. Selv tak! Jeg drømte også om at komme derop i mange år og pludselig gik drømmen i opfyldelse.....så drøm endelig videre ;-) Der kommer flere billeder endnu, så hold on!
      Knus Nola

      Slet

Har du tid og lyst, så efterlad en kommentar. Det kan være om alt eller ingenting..... glæder mig bare til at høre fra dig. Hjertelig tak!